cykla Sydsverige-Nordkapp och tillbaka

Hej,

är van med turer sedan många år, cyklar mellan 12 och 22mil/dag beroende på sevärdheterna.
Informationer jag behöver börjar efter Strängnäs/Uppsala...har aldrig varit norr om...

Har följande frågor just nu:
Trafiken på E 4 lika stor som under den nämnda gränsen?
Får man cykla hela E 4 upp till Haparanda?
Finns det ett större bergområde någonstans?

Har någon cyklat höger om Torneälven, på finska sidan? Finns det övernattningsplatser (stugor, vandrarhem - finns ju på svenska sidan) där/avstånd 15-18mil?

Höjdskillnader på vägen vänster/höger om Torneälven, - dem liknar väl inte Alperna, eller?

Finns det tips man behöver veta om E 6 Nordkapp-Narvik? Alternativer finns väl inte...

Det ser ut som om sträcka Narvik-Abisko-Kiruna vore en dal, kan det vara sant?

Min cykel är en gedigen turcykel, ingen snabbmaskin - 22mil enbart på kilometerätande etapper på riksvägen, inte omtyckt. Landväg bekväma 15/18mil - är det realistisk att planera det så ungefär i Norrland?

Sen en säkerhetsfråga: Skall man beakta någonting i samband med djur där uppe? Börjar gärna i gryningen.

Tack för alla svar! Annette
 
E4 är motorväg Från Stockholm till Gävle och norr därom till stora delar trefältsväg med vajerräcke och kortare sträckor motorväg. Håll dig borta från E4 på cykel råder jag dig, och välj vägar inåt landet. Från Uppsala och norrut är det fint att cykla väg 272 upp till Hälsingland.
 
Hej,
Sen en säkerhetsfråga: Skall man beakta någonting i samband med djur där uppe? Börjar gärna i gryningen.

Tack för alla svar! Annette

Jag låter andra svara på vägval osv. men du behöver nog inte vara orolig för djur, så länge som du inte bara lämnar mat och matrester öppet utanför tältet (om du tältar). Det är nog värre med bilisterna dock ;)

Jag var och cyklade i Lofoten i somras och jag kan konstatera att det är ganska stora höjdskillnader på sina håll i Norge. Sträckan Narvik-Abisko-Kiruna är ingen dal, utan en stigning från havsnivå till fjällen. Några höjdskillnader likt Alperna finns det inte utmed Torneälven.

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Hej,

är van med turer sedan många år, cyklar mellan 12 och 22mil/dag beroende på sevärdheterna.
Informationer jag behöver börjar efter Strängnäs/Uppsala...har aldrig varit norr om...

Har följande frågor just nu:
Trafiken på E 4 lika stor som under den nämnda gränsen?
Får man cykla hela E 4 upp till Haparanda?
Finns det ett större bergområde någonstans?

Har någon cyklat höger om Torneälven, på finska sidan? Finns det övernattningsplatser (stugor, vandrarhem - finns ju på svenska sidan) där/avstånd 15-18mil?

Höjdskillnader på vägen vänster/höger om Torneälven, - dem liknar väl inte Alperna, eller?

Finns det tips man behöver veta om E 6 Nordkapp-Narvik? Alternativer finns väl inte...

Det ser ut som om sträcka Narvik-Abisko-Kiruna vore en dal, kan det vara sant?

Min cykel är en gedigen turcykel, ingen snabbmaskin - 22mil enbart på kilometerätande etapper på riksvägen, inte omtyckt. Landväg bekväma 15/18mil - är det realistisk att planera det så ungefär i Norrland?

Sen en säkerhetsfråga: Skall man beakta någonting i samband med djur där uppe? Börjar gärna i gryningen.

Tack för alla svar! Annette

E6:an Narvik - Norkap är mycket vacker, alternativet är att några mil innan Karesuando svänga av höger och ta vägen via Kautokeino och komma fram i Alta eller Lakselv och vidare (titta på kartan). Vägen Karesuando via Kilpisjärvi och vidare till E6:an är helt ok.

Ta med tält och tillbehör angående övernattning så slipper du oroa dig för att "komma fram i tid", själv trampar jag ca: 10 mil/dag med full packning !

Inga höjdskillnader vad jag minns, lite då man ska upp och över Sennalandet emellan Alta - Smörfjord !
 
Inlandsvägen

Jag cyklade 3-riksröset - Smygehuk 2006 och tyckte 45an ner till Mora var bra. Lite trafik förutom runt Östersund och Orsa ner till Mora. Inga större backar heller, värsta backen var Rommelåsen i Skåne, jo faktiskt från detta hållet i alla fall. Träffade några som cyklat 3-riksröset Nordkap och där var det lite mera backar men jag har ingen egen erfarenhet av den sträckan. Sedan skulle jag rekomendera att cykla västra sidan Siljan, Dala-Floda, Grangärde, Gränges, Hörken, StällbergKopparberg, Nora, Örebro, väg 51 till Borensberg, Mjölby, Boxholm, Tranås, Nässjö, Bodafors, Sävsjö, Lammhult, Alvesta, Vislanda, Älmhult, Osby, Hässleholm, Höör, Rolsberga, Harlösa, Veberöd, Skyrup och sedan småvägar till Smyge.
Mycket mygg i Finland, Bremsar och Blindknaggar från Karesuando ner till Sorsele och FRUKTAT MYCKET Knott i Meselefors. Men det som var värst var motvinden som låg på varje dag. Några djur mehöver man inte vara rädd för, förutom övan nämda flygfän. Men det är klart att slänga mat runt tältet i Orsaskogarna är kanske inte så smart.
Hela resan var 2460 kilomteter ch tog 21 dagar.

Lycka till Stiffe
 
Uppe i norr

är det inte så mycket att välja på vad beträffar vägval utan det är Tornedalens finska sida och uppåt till norska ishavskusten som bör vara snabbast och E6:an som är vackrast men längre.

Mellan Karesuando och Göteborg har du som skrivits ovan 45:an som ett bra alternativ även om det bitvis är långt mellan affärerna. Men det torde vara närmre över Örebro som beskrevs ovan än via Värmland och västkusten.

Undvik som sagt de största vägarna. Alternativa ruttförslag kan du få via gratistjänsten www.viamichelin.com eller med ett ruttprogram inbyggt i GPS-system t ex Garmins Mapsource och Euroguidekartan (låna av någon kompis om du inte tänker bli med GPS). Du kan på dessa välja vägar lämpliga för cykling. Cykelspåret och Sverigeleden kan du också studera.

Jag har läst en rolig sida skriven av en dansk som cyklat Nordkap-Gibraltar på snabb tid. Kolla vilken rutt han valde om du hittar hemsidan.

Thure
 
Jag har läst en rolig sida skriven av en dansk som cyklat Nordkap-Gibraltar på snabb tid. Kolla vilken rutt han valde om du hittar hemsidan.

Thure

Här är sidan http://www.lonebiker.dk/NORDKAP1.HTM

"Ny rekord på ruten, Nordkapp-Gibraltar, med et tidsforbrug på 18 døgn, 2 timer og 33 minutter. Daglig gennemsnit 302,5 km."

Rätt maxat! Han körde rätt rakt på genom Sverige mellan Tornedalen och Göteborg finns en karta på förstasidan ovan.

Thure
 
wow

vilka goda svar

302 km blir nog lite för mycket...får man samla ihop sina ben efteråt.

Vägalternativer ser mycket bra ut, tack så mycket!
 
Hej!
Maken och jag cyklade Jokkmokk - Örkelljunga i sommar, 208 mil. Vi använde oss till största delen av leden som går mellan Ystad och Haparanda. Helt okej. Ganska mycket boende längs med. Gena några ggr på E4:an, mitträcke = nära döden upplevelse! Det gör vi inte om.
Härlig tur, ha det så trevligt när du ger dig iväg.
Mvh Birgit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar