cykla med vandringsväska

Hej! Jag är lite nyfiken på kombinationen att cykla till startpunkten och sen ge sig ut och vandra.

Funderar på ifall någon har några erfarenheter gällandes väskor? Vore ju trevligt ifall min klättermusen gungner smidigt skulle gå att få dit på en pakethållare. Lite skeptisk dock. Antar att man annars får leva med att ha den på ryggen, men med mindre packning + några bra cykelväskor.

Jag tar gärna emot tips på cykelväskor + pakethållare som är bra för nishiki SL.

Cykelkärra kanske

En variant är ju annars en cykelkärra i lämplig storlek, åtminstone så länge du cyklar väg. (För terrängcykling medelst packning gäller givetvis helt andra förutsättningar, men det här är ju ett vägcyklingsforum). Då får du gott om plats för den Grunger i kombination med en låg tyngdpunkt. Dock är jag dåligt uppdaterad på cykelkärror och har ingen erfarenhet av dem

Annars bör nog ett (eller flera) bra spännband hålla fast din Grunger på de flesta bakpakethållare från t.ex. Tubus eller Blackburn.

Beträffande bra cykelväskor så är nog de flesta (som prövat) nöjda med de vattentäta cykelväskorna från Ortlieb och Vaude.

/Niklas

Kan du bara få ner ryggsäcken i en cykelväska, och den är vattentät, så gör det väl inte så mycket om det inte går att stänga cykelväskan, och ryggsäcken sticker upp endel?

Om du tänkt en tur under sommar halvåret borde två cykelväskor av större modell bak med den ryggan ovanpå räcka. Sprider du packningen med väskor fram uppför sig hojen iofs bättre och du får plats med mer. Se avdelningen för lättpackning för tips på utrustning och vandring i lätta lågskor. De enda pakethållare som hållit för mig är Tubus men Nitto är nog snäppet starkare.

Cyklade Södertälje-Jotunheimen sommaren 07 med en 60 literssäck på ryggen, fungerade hyfsat ryggen klarade sig bra, fast det blev självklart ganska svettigt, i ryggan hade jag nästan bara sovsäck och liggunderlag så den var inte särskilt tung.

Cyklade Södertälje-Jotunheimen sommaren 07 med en 60 literssäck på ryggen, fungerade hyfsat ryggen klarade sig bra, fast det blev självklart ganska svettigt, i ryggan hade jag nästan bara sovsäck och liggunderlag så den var inte särskilt tung.

Hur lång tid tog det att cykla dit? Får kanske provcykla med väskan och se om det verkar jobbigt.

Har ni tips om bra ställe (internet/östergötland) att köpa cykelväskor och hållare? (Antar att det finns 1000 trådar om det i forumet :) )

Om du tänkt en tur under sommar halvåret borde två cykelväskor av större modell bak med den ryggan ovanpå räcka. Sprider du packningen med väskor fram uppför sig hojen iofs bättre och du får plats med mer. Se avdelningen för lättpackning för tips på utrustning och vandring i lätta lågskor. De enda pakethållare som hållit för mig är Tubus men Nitto är nog snäppet starkare.

Jo, det borde vara lungt att få ner grejor i cykelväskor tror jag. Har en 40L + 12L x 2 sidoväskor med tältet utanpå. Hade lågskor senast jag var ute, men med ett par lätta gummistövlar i packningen för slaskiga kalla dagar.

En variant är ju annars en cykelkärra i lämplig storlek, åtminstone så länge du cyklar väg. (För terrängcykling medelst packning gäller givetvis helt andra förutsättningar, men det här är ju ett vägcyklingsforum). Då får du gott om plats för den Grunger i kombination med en låg tyngdpunkt. Dock är jag dåligt uppdaterad på cykelkärror och har ingen erfarenhet av dem

Annars bör nog ett (eller flera) bra spännband hålla fast din Grunger på de flesta bakpakethållare från t.ex. Tubus eller Blackburn.

Beträffande bra cykelväskor så är nog de flesta (som prövat) nöjda med de vattentäta cykelväskorna från Ortlieb och Vaude.

/Niklas

Fina tips! Jag tror jag satsar på att få dit allt på cykeln. Har en känsla av att cykeln går smidigare framåt då, än att släpa en kärra också? Iofs kan en kärra vara bra att ha vid många tillfällen.

Ok, jag ska googla lite på dina väsktips! Tack så mycket till alla i tråden. :)

11 Dagar på cyckeln t.o.r ca. 180mil Det var definitivt värt ansträngningen, den sista vägen upp till spiterstulen (18km uppförsbacke) fick jag skjuts av den första bilen som passerade, hjälpen togs tacksamt emot.
Min cyckelväska kommer ifrån biltema inte det bästa precis men billigt och den fyller sin funktion.
Lycka till

Ryggsäcken

Binds på pakethållaren med lämpliga packremmar, axelremmar och höftbälte surras så att de inte kommer in i bakhjulet. Har gjort det mången gång för att kunna komma till skogen från slätten.
En plywoodskiva som fästs på pakethållaren underlättar. Överlasta inte lätta sportpakethållare.

Binds på pakethållaren med lämpliga packremmar, axelremmar och höftbälte surras så att de inte kommer in i bakhjulet. Har gjort det mången gång för att kunna komma till skogen från slätten.
En plywoodskiva som fästs på pakethållaren underlättar. Överlasta inte lätta sportpakethållare.

Två ger bättre balans!

;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg