Cykla med knäproblem?

Jobbar som brevbärare och har fått problem med knät, misstänker löparknä lr pfss, dock är problemen typ bara nerför trappar som jag känt hittils. Var typ två veckor sedan jag fick känningar först, känner inget när jag cyklar normalt, men funderar nu på att byta från att köra portar till att köra villor, dock nu när det är vinter så får man ju stanna vid varje låda och stödja på högerbenet och det är det knät som jag har problem med, så nu funderar jag på om det kommer att börja göra ont efter ett tag då man kanske har 600 villor att stanna vid, så funderar på att säga till redan nu om att köra bil i stället, vad tror ni ? Jag väger 64kg , cykel väger kanske 30kg, posten väger typ 40kg = 130 kg typ.
Vill också gärna ha tips på bra knäskydd?
Mvh :)
 
Tycker att du ska försöka få en röntgen av knät innan du tar nästa beslut.
Om det "bara" är överansträngt så kanske ett besök hos sjukgymnast kan räcka... efter
röntgen.
Har själv gått den vägen, har slitna knän efter att ha spelat fotboll i ungdomen.

Cykling är annars bra för knän, om man kan cykla med hög kadens, dvs lätta växlar.
Hur är det med postcyklarna, har dom växlar öht?

Tänk på att du bara har en kropp, ett par knän. Visserligen går det att operera, bli en reservdelsmänniska osv. , men jag tycker att man inte ska offra sin kropp för lönearbetets skull.

Mvh
Christer
 

Liknande trådar