Hej
Jag har inte cyklat längs med Elbe men min släkt kommer fram Magdeburg som ligger vid Elbe och vi är där och hälsar på då och då. Förra året när vi var där så bar grabben i sjunde himmelen - det var brandbolar av alla de slag överallt. Det var översvämningen och ca 40 000 av stadens invånare fick evakueras. Militären var tvungen att ta till dykare för att rädda ett av stadens kraftverk. Motsvarande Hammarby sjöstad svämmades över, folk bar febrilt sandsäckar. Från normalt till katastroflarm så tog det två dagar. Vad vill jag säga med det här? Jo, man bör ha koll på vattennivåer uppströms! Det kan ändras hyfsat snabbt eftersom området är platt (kallas i folkmun ibland för "plattyskland").
Mormor har berättat att man för ibland drog flodpråmarna med oxar så det har iaf funnits något sorts väg invid floden.
När ni cyklar igenom Magdeburg - missa inte "schiffshebewerk". Helt otrolig anordning för att se till att fartygen kan komma fram. Istället för att bygga slussar så byggde man helt enkelt en bassäng som man lyfter upp, med fartyg, vatten och allt! Här är en ganska så lång film men det går att spola framåt.
http://youtu.be/w7p0xqTWpAk
Att tänka på i Tyskland är att det inte finns någon allemansrätt, dvs ibland är folk inte glada om man tältar... Men oftast är det inget problem. Vatten kan dock vara det. Mormor säger att man absolut inte ska dricka ur Elbe (men jag tror hon grundar det på tiden när många tunga industrier i forna DDR släppte ut sitt vatten där...) Men det ser helt klart ut som dyigt grönt odlingslandsskapsvatten...
Om ni ändå stannar till i Magdeburg, missa inte att besöka domkyrkan som har en mycket spännande historia.
Lycka till!