Cykla LÅÅåNGT med hund!

Hej! Jag har nu bestämt mig för att ge mig ut på en långtur i världen med min kära hund och ett gäng andra människor och några andra hundar! Detta skall bli en stor upplevelse och jag hoppas på många roliga äventyr. Tanken är att jag skall införskaffa såväl Hundtrailer som Springer (eller likande). Hundarna skall alltså kunna springa bredvid cykeln då det passar och sedan ligga och vila i sin trailer vid mindre passande tillfällen. Resan kommer troligtvis att bli på ca. ett år. Exakta resemål är ännu inte bestämda.
Jag har tidigare rest väldigt mycket både med och utan hund. Jag har även gett mig ut på längre cykelturer (ca. 5-10 mil) med denna hund och det har gått jätte bra. Men att cykla nästan dagligen i ca. ett år är lite annorlunda. Då krävs hel enkelt bättre utrustning än vanligt koppel i höger hand.
Jag undrar nu över en del vad gäller att cykla längre sträckor med hund och att cykla i andra länder med hund. Är det någon som har erfarenhet. Jag vet att en del länder kräver att man har tillstånd och dyl. Vet också att en del länder kräver speciella vaccinationer. Min tik är rabiesvaccinerad, men är det någon mer vaccination som kan vara bra att ta men som kanske inte är nödvändig enligt lagen?
Jag undrar även om det finns någon här som har gjort likande resa med eller utan hund och kan ge lite goda råd om vackra ställen att besöka mm.
Sedan undrar jag också lite över den utrustning som jag tänkt använda. Någon som har erfarenhet av springer? Bra/Dålig?? Hörde om ett annat alternativ ”Oinakka-tränare”, någon som har erfarenhet av denna? Någon med erfarenhet av att cykla med hundtrailer? Är det mycket tungt? Vilken har du?

Tacksam för alla svar!
Och om du blir inspirerad så kanske vi kan planera in vägarna förbi dig och plocka upp dig på vägen! Man behöver självklart inte åka med hela sträckan utan kan välja att åka med en liten bit.

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
 
Kärra är ganska tungt och ska du dessutom ha egen packning med så blir det nog tungt speciellt i uppför, på flacken påverkar vikten inte lika mycket. Då är det bra om hunden kan springa själv när man kommer till en längre bergs etapp.

Har kört lite grann med min hund i släp men då det blivit ganska sällan är det inget han har hunnit vänja sig vid, rekommenderar ett släp där hunden stängs in så att inga olyckor sker när en förbipasserande moped baktänder och hunden får panik. Det är dessutom bra om det finns tak när det regnar, ingen vill dela tält med en blöt hund och en passiv hund blir snabbt kall i vinddraget om den är blöt. Är det trångt i tältet och hunden är något sånär självständig kan den dessutom sova i sin koj.

Tänk på att utrusta vagnen med ordentliga reflexer och lysen även om ni inte planerar att köra efter mörkrets inbrott så vet man aldrig hur resan artar sig eller om de hunnit bygga en 150m tunnel istället för serpentinen på kartan.

När jag cyklar med min hund har jag en hemmabyggd springer som gör att hunden hamnar framför/brevid mig. (se bild) Tycker det känns säkrare samt att hunden får ett bättre steg då den inte har samma tedens att springa snett med huvudet för att söka din kontakt. Dessutom ser man hunden hela tiden i ögonvrån och kan snabbt se om något inträffar eller hunden börjar bli trött. Kan försöka få fram en liten bättre bild om du har funderingar på att tillverka något likande priset ligger på ca 100kr om du kan besöka en vänlig verkstad för lite spill bitar och den lämnar inga märken i cykeln eller kräver någon speciell hoj.

När ni väljer rutt bör ni undvika för långa bergspass, Italien är tex en ganska dålig ide då det blir tröttsamt med så mycket last. Köp skor till hundarna och vänj dem vid dem, det ligger mängder med glas och metallskrot i väggrenen så tassskador kommer vara lika frekvent som punkteringar.

Kan var intressant att veta vilka hundraser som ska med och en höftledsröntgen skulle jag se som obligatorisk inför en sådan tur oavsett ras kanske även en främre. Vidare finns det mängder med olika parasiter och åkommor ute i den vida världen som besöker både dig och din hund om du har otur. Men det kan du säkert få bättre svar på från en bra vet och sjuksyster. Tänk också på att de i de flesta länder är ganska vanligt med gatuhundar och lösa gårdshundar som kan utgöra en viss risk för skador och smittor, mot isbjörnar använder man pepparsprej men jag vet inte hur poppis det är mot en lösspringande gårdshund.

Till sist önskar jag en god och fantastisk tur, jag räknar med att ni vet vad det innebär den dagen ni ger er av och är förberedda på det mesta.
 

Bilagor

  • cykelzion.jpg
    cykelzion.jpg
    89.2 KB · Visningar: 4,978
Cykla med hund

Hej, är i stort sett född med hund. Har haft golden (jaktvarianten), bordercollie och border terrier. Jag har cyklat mkt med dessa hundar. Det har du säkert gjort med. Några tankar: beroende på ras får man cykla rätt sakta. Hundar får endast trava i hygglig takt vid cykelrastning. Dessutom slits trampdynorna hårt beroende på underlag. Visst har jag cyklat med hund på semester, men inte långa dagsetapper - beroende på underlag högst ett par mil. Mina hundar har ju dessutom med undantag för borderterriern vägt 30 - 35 kg vilket är rätt tungt att dra i kärra och dessutom lägga till övrig packning och inte minst hundmat, vilket kräver lite volym. Har gått långt i fjällen med hund (veckovandringar)och då har de fått bära sin egen mat i klövjeväska.
 
Hej Anna!

Här sitter två långturssugna tjejjor som gärna hakar på er en bit i sommar om ni är i sverige.. Även två hundar vill slå följe. Vi bor i Arvika & Göteborg. Har ni några planer än på vilken väg det barkar?

Hälsn Moa & Ellen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar