Cykla i Norge

Hej

Hur aer det med regler foer att cykla i Norge? Aer det samma som Sverige naer det gaeller reflex, ringklocka, lampor och dyligt? Aer det krav paa cykelhjaelm?

Det aer saa att jag och en kompis planera att sticka till norra Norge i boerjan av naesta aar och cykla. Det skulle vara bra att veta reglerna innan man kommer dit.

Aer vaegarna i norra Norge (norr om Lofoten) cykelbara under vintertid? Planera att aaka dit i boerjan av januari.

Tack paa foerhand

/Stellan

En sak är säker

Norr om Lofoten är norr om polcirkeln, så oavsett regler så lär det behövas rejäl belysning då dagarna är väldigt korta i januari och februari.

Ta med skiene i stedet

Stellan

På hjemmesidene til syklistenes landsforbund finner du alt du trenger å vite - regler, tips og triks, samt en mengde turforslag.

http://www.slf.no/

Det er samme krav til lys etc som i Sverige. Hjelm er ikke påbudt, men anbefalt.

Generelt vil sykling i Nord-Norge väre som sykling i Nord-Sverige til samme tid. Det er mörketid, snör ofte og har en del dårlig vär. Veiene bröytes, og er teknisk sett fremkommelige - i alle fall med bil.

Nord-Norge er fantastisk vakkert, särlig er sykling i Lofoten og Vesterålen å anbefale, men jeg ville definitivt valgt en annen årstid, når midnattssolen skinner f.eks...

God tur!

Re: Ta med skiene i stedet

snurr; sa:
Stellan

P?hjemmesidene til syklistenes landsforbund finner du alt du trenger ?vite - regler, tips og triks, samt en mengde turforslag.

http://www.slf.no/

Det er samme krav til lys etc som i Sverige. Hjelm er ikke påbudt, men anbefalt.

Generelt vil sykling i Nord-Norge väre som sykling i Nord-Sverige til samme tid. Det er mörketid, snör ofte og har en del dårlig vär. Veiene bröytes, og er teknisk sett fremkommelige - i alle fall med bil.

Nord-Norge er fantastisk vakkert, särlig er sykling i Lofoten og Vesterålen ?anbefale, men jeg ville definitivt valgt en annen årstid, når midnattssolen skinner f.eks...

God tur!

Tack foer svaren!

Saa nu aer det bara att koepa en bra pannlampa, dubbdaeck till cykeln och vaenta till naesta aar.

Skoent att veta att vaegarna inte aer avstaengde under vintertid foer daa blir det betydligt jobbigare. Har foer all del gaatt med min cykel ca 20 mil genom snoe paa avstaengde vaegar. Det fungerar men tar laengre tid.

Jag taenkte aaka till Lofoten och sedan nordoest och vidare mot Ryssland, kanske tar en tur ner genom Finland innan Ryssland. Varfoer midnattsol naer man kan faa norrsken?

/Stellan

Herreguvd, cykla om vintern, tocke stölleprov. Jag klarar enbart korta sträckor, typ en timme eller så. Efter det är mina fötter djupfrysta, vad jag än har för skodon på mej. Hur har ni tänkt klara det? Nyfniken

Iden aer att boerja i Lofoten sedan vidare till Nordkap och oever till Ryssland. Efter Ryssland till Kaukasus och moeta vaaren i Turkiet, Mellan Oestern, norra Afrika, korsa Sahara i juli eller augusti och sen vaestra Afrika ner till Kapstaden.
Jag tror att man "vaenjer" sig vid kylan efter ett tag. Jag har cyklat i kallt klimat tidigare, visst blir foetterna kalla men jag tycker att det blir mer problem med cykeln. Sist naer det var RIKTIGT kallt froes oljan laengs alla vaejrar och kedja. Inte bara foer att det var vatten daer utan foer att oljan froes. Oljan vara aeven frusen i olje-flaskan. Daa hade jag vanliga skor paa mig med flera lager sockar. Denna gaang blir det kaenger. Foer all del saa tror jag Norge blir lungt med kylan. Den rikitga kylan kommer foerst i Rysslands inland...

/Stellan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
alexsjob Cykla i Norge? Långcykling 9
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
thegedd Cykla i Norge.... Långcykling 0
jd Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta Långcykling 3
pgy Cykla i Norge Långcykling 7
pgy Cykla i Norge Långcykling 1
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg