ca 20 dagar
Det kommer att ta dig 2o dagar ner till Smyge från 3-riksröset, kan gämföras med Abisko.
Jag har kört 45an ner till Mora och det var jäkligt bra väg att cykla, jag gjorde det i juni/juli närtrafiken är tätast. Dock var den inte tät mer än runt Gällivare, Östersund och Mora.
Sedan rekeomenderar jag västra sidan av Siljan, Dala Floda, Malingarna, Nyhammar, Gränges, Ställberg, Ställdalen, Nora, Örebro, Borensberg, Mjölby, Tranås, Eksjö, Bodafors, Sävsjö, Lammhult, Alvesta, Älmhult, Osby, Hässleholm, Höör, Veberöd, Skurup, Abbekås, Smyge.
Ska inte vara några störe problem med vädret då september brukar vara en fin solig månad, räkna dock med MOTVIND! Du kommer bara att mötas av 6 större backar, resten är bara lite småkuperat tycker jag. Ibland går det utför i flera mil och sedan kan det vara flackt lika mycket.
Kollar du kartan så går 45an ibland intill inlandsbanan och där är det en fröjd att cykla.
Här av dig om du vill veta mera om guldkornen eller bottennappen på min tur genom Sverige.
Jag rekomenderar att du tar tåget till Kiruna, byter till buss till Vittangi, byter buss där och åker till Karesuando. Cyklar fel håll till Kilpisjärvi, Tar båten till 3-riksröset, går tillbaks till Kilpisjärvi. Nästa dag tar du bussen tillbaks till karesuando. Vore synd att missa chansen att cykla genom hela Sverige.
Stiffmeistern