Cykelvård...

Hej!

Jag har cyklat snart ett år på min mtb och det känns som att det börjar bli dax att göra en större genomgång av växlar, vajrar etc. Dock så är jag lite osäker på vad och hur man ska göra för att hålla cykeln i bra skick. Men nu hoppas jag att det är någon på detta forum som kan ge mig några tips om vad som bör göras och eventuellt även ge litteraturförslag på några bra cykelhandböcker för reperationer och underhåll (gärna böcker på svenska om det finns men det är inget krav).

Hälsningar Jonas
 
Lika undrande...

Jag var precis på väg att fråga samma sak. Jag har frågat ett antal olika cykelhandlare och vissa säger att man kan ta avfettningsmedel på t.ex. kedja och drev, bara man smörjer ordentligt efteråt. Andra säger att man absolut inte får använda avfettningsmedel. Hur får man i så fall rent dreven, ska man montera isär och rengöra? I så fall är det ju ett jättejobb som man knappt klarar själv (inte jag i alla fall).

Jag har också tittat på en anordning som man sätter runt kedjan och häller någon vätska i och sedan vevar runt kedjan, men jag känner mig skeptisk. Funkar en sådan grej verkligen?

Ett annat alternativ som jag provat är att skrubba kedja och drev med tandborste, men det gav inte så bra resultat som jag hade hoppats på.

/Robert
 
nya mekare !

Välkomna och vad roligt att ni har bestämt er för att ta hand om era cyklar själva. En bok som jag verkligen kan rekommendera är (Zinn and the Art of Mountainbike Maintenance 3rd edition Art.nr. bok027
Pris. 245 kr på http://www.cyclecomponents.com/ ). Den är i och för sig på Engelska men det tror jag inte ska va något problem för er. Cykel böcker på svenska är ofta lite mosiga! När det gäller tvätt av kedja så är det a och o att tvätta regelbundet. Har du väl kört länge utan att tvätta så brukar det enda sättet att få den ren va att ta av den och tvätta den i någon form av lösnings medel (Fotogen diesel). Dock kan de va svårt att få in tillräckligt med fett i kedjan igen efter åt. Kedjor är biligt kransar och kassetter dyrt så det lönar sig att byta kedja relativt ofta. Har du en ny kedja så skölj av den när den blivit skitig låt torka smörj varje link med en droppe olja(spruta inte med spray på hela kedjan, det är inuti som kedjan ska va sörjd inte utan på)låt stå ett tag och torka sen bort överskottet med en ren trasa. Att torka av överbliven olja på kedjan utsida är väldigt viktigt eftersom det annars kommer dra till sig smuts som sliter på drivlinan.
 
En cykelborste fran t.ex. Parktool (finns recension här pa utsidan) + avfettningsmedel fixar saken.
Vill man vara noggrann kan man ju ta av kedjan och putsa den separat. Efter att ha använt avfettningsmedel, var noga med att skölja med mycket vatten och inte minst smörja väl efterat. Använder själv teflon spray som jag tycker funkar bra. En annat tips är ju att göra cykelvard lite oftare än en gang om aret... det blir liksom lättare da.

/stefan
 
Cykelunderhåll!

Tjenare!

VAd det gäller vajrarna så kan du ju nästan kosta på dig ett par nya kostar ju inte så många kronor, innan jag köpte Gore ride on vajrar så bytte jag mina vxl o bromsvajrar 1 gång per år. Där emellan brukade jag smörja dem med ngn form av teflonspray emmelanåt. Lättast att komma åt utan att behöva plocka bort dem från cykeln är att först lägga upp kedjan på största kransen bak för att sedan vxl ned till 8-9 utan att trappa på det sättet skapas ett slack på vajern som göra tt du kan haka av vajern och höljena från ramen, därefetr kan du skjuta omrking höljena så du kommer åt att smörja vajern. Kedjan kan ju vara bökigt att få ren, jag brukar använda en borste o finsh lines citrus avfettning, funkar ganska hyffsat bara man ger sig tid, spolar sist av avfettningen med vatten (lågt tryck o aakta lagren) låtar sedan torka o droppar på olja enligt beskrivning som getts i tidigare inlägg. Har dock funderat på att testa en kedjetvätt eftersom jag numera bor i en lägenhet i centrala malmö och möjligheterna till cykelvård drastiskt har försämrats, mekar just nu i sovrummet, vilket inte är till min sambos stora förtjusning (Hon börjar undar vem jag gillar mest, henne eller cykeln :) ) Det viktiga är dock att få bort all avfettning innan ny olja läggs på! Annars tappas liskom effekten.....
Själv använder jag Finish Lines Krytech olja vilken jag tycker är bra eftersom den inte lämnar ngn kladdig hinna utan istället skapar en parafin liknande yta.
jag brukar oxxo åtminstone en gång om året plocka isär hela cykeln i smådelar och göra rent allt och smörja upp och fetta in. Detta är dock ganska tidskrävande, men tycker man om att meka är det faktiskt ett rent nöje! En sak till, ingen föddes mek kunnig, jag har lärt mig genom idelt studerande av cykeltidningar o mektips samt lite trial and error taktik, funkar det inte första gången, gör ett försök till... :)
Oftats är det inte så svårt som det ser ut....Minns för många år sedan när jag beslöt mig för att renovera min dåvarande cykels dämpare en RS Mag21. Hade sett ngra sprängskisser i en tidning sen började jag plocka isär den och fick faktiskt ihop den igen, fullt fungerande med nya packboxar och ny olja, VÅGA TESTA SÄGER JAG BARA!
Men en varning: Om du inte är intresseerad, villig att lägga ner tid och grubblande så kanske du ska överlämnna de stora ingreppen till en fackman.....

Lycka till med mekandet....

/En självlärd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl44 Cykelvård Mountainbike 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg