Cykelväxelfråga

Jag har en cykel som börjar bli i behov av renovering. På cykeln finns Shimano STX - växel- och bromsreglage. Själva växelförarna har bytts ett antal gånger och för närvarande sitter det tyvärr litet billigare Shimano Acera (tidigare har det suttit både STX och något annat på plats).

Min undran är om det är möjligt att byta växel- och bromsreglage till Shimano Deore LX utan att behöva byta växelförare på en gång, dvs är de olika systemen kompatibla. Det är ett 7-växlat system jag har och förstår så pass att det är ett 7-växlat växelreglage jag skall skaffa.

/Johan
 
Ang. STX-vxl.!

Det skall inte vara några problem att få LX vxl. reglage för 7-delat att fungera. Shimano hade lite olika standard på grupperna men såvitt jag minns gällde det främst STX-RC.

Du kan även uppgradera till 8-vxl. för en billig penning! Då behöver du höger vxl.-reglage, kassett(helst den bultade vaianten), kedja och bakvxl.trissor/bultar. Måste vara Shimano eller Shimano kompatibla SRAM/SunTour-delar avsedda för 9-delad. kassett. Det finns nu de som hävdar att man även behöver byta även framklingor. Men när jag provat har det visat sig att klingorna för 7-delat fungerat bra.

Plocka bort en av de klingorna i kassetten som du tror dig använda minst, var noga med att ställa in bakvxl.(växelföraren) med +/- justerskruvarna!
Billiga beg. delar hittar du på: http://www.funsportmountainbike.com/phorum/.
 
Re: Ang. STX-vxl.!

theDude; sa:
Det skall inte vara några problem att få LX vxl. reglage för 7-delat att fungera.

Hej Peter, det var längesedan. Undrar om det du skriver stämmer? Sjudelade LX reglage funkar naturligtvis med sjudelade STX. Men dagens LX reglage är ju niodelade, och indexerade, det man gjort sedan de sjudelade är ju att klämma in fler drev på samma utrymme, i varje fall när det gäller åtta o niodelade sitter de på samma body. Det innebär att ett reglage avsett för niodelat inte kommer att växla bra: det kommer att dra in eller släppa ut för lite vajer. Däremot tror jag det är kompatibelt åt det andra hållet. Alltså att man kan använda en växel avsedd för mindre än nio drev, på niodelade kassetter, eftersom växelföraren följer växelreglaget så att det blir rätt avstånd mellan lägena. Möjligen kan det vara nödvändigt att byta trisor för att kunna använda en smalare kedja.

Rätta mig om jag har fel.

Vänligen
Per
 
joppe999; sa:
Det är ett 7-växlat system jag har och förstår så pass att det är ett 7-växlat växelreglage jag skall skaffa.

Oj, såg först nu att du skulle ersätta 7-växlat med 7-växlat, då är det inte minsta problem, givet att du kan få fatt på ett 7-växlat reglage. STX, LX, XT o XTR var kompatibla. Dessvärre tror jag inte de gamla 7 växlade reglagen är så lätta att köpa.

Per
 
8 av 9 på 7

ipg289h; sa:
theDude; sa:
Det skall inte vara några problem att få LX vxl. reglage för 7-delat att fungera.
Undrar om det du skriver stämmer?
....
Rätta mig om jag har fel.
Jag skall rätta dig.
Jag tror nämligen att du missförstår Peter.
Eller också är det jag som gör det:)

Vad han menar är att man kan uppgradera till 9-delat, men behålla den 7-delade bodyn på baknavet.
8-klingor från en 9-delad kassett är lika breda som en komplett 7-delad kassett.
Jag har själva använt detta, läs mer här:
http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/reuse7for8.htm

De prylar som behöver bytas är de som Peter räknar upp.
Men jag skulle strunta i att byta rulltrissorna i bakväxeln.
Om den 7-delade bakväxeln inte är för sliten skulle jag behålla den omodifierad, är den sliten skulle jag byta till en ny 9-delad.
Hos http://www.cyclecomponents.com kostar en Deore-bakväxel 355:-

/Håkan
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg