Cykelvänligt fjäll?

Hej alla Utsidor!

Ska till våren göra ett projektarbete i skolan, läser Turism och Uteliv på Klarälvdalens Folkhögskola i Värmland. Planen är att lägga fram en bra planerat tur för framtida cyklister som vill se fjällen från två hjul.
Så tänkte göra en veckas tur på ett fjäll någonstans i närheten (Värmland, Dalarna, Norge).
Planen är att ta mig fram på cykel från plats A till B alt från plats A till A. Och på vägen sova i stugor alt vindskydd ute på fjället.

Så nu söker jag lite tips här. Någon som känner till cykelvänliga fjäll med eller utan stugor i närheten?

Med Vänliga Hälsningar
Victor Eklöf

Jämtland. Typ Vålådalen - Gåsen - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Med mer eller mindre omvägar och fler eller färre stop kan man nog ha sjukt kul i 2-6 dagar på MTB.

Håller med men kanske inte lämpligt för "turister" ? Ganska teknisk cykling.

Om det är blåbär på cykel eller inte är ju inte definierat. Nu ser jag i och för sig att det ev. är riktigt campingliv. Då skulle jag inte heller vilja köra så tekniskt, det blir inte så roligt om man ska släpa på mat, käk och sovutrustning.
(Här kommer Utvandraren alldeles strax att berätta hur fel jag har :))
Stugtur med minimal packning däremot, det är skoj som tusan.

Hej och först av allt, tack för svar och tips!

Jag ser gärna många tekniska bitar. Och ja, det kommer bli en tur med ryggsäck (50L) med frystorkat för att hålla ner vikten, sovsäck och lite förstärkningsplagg. Men tänker hålla det så minimalt som möjligt.
Tanken var en längre tur men har även börjat fundera på kortare dagsturer från ett basläger.
Kikade lite på Jämtlandstriangeln, och då den bara är 47km (?) så där behöver jag tänka om lite.

Vad har ni för erfarenheter av att cykla på fjällen? Har ni hållt er till vinter/sommarleder eller kört utanför lederna på andra småstigar (finns det?)?

Jag har inte så värst stor erfarenhet av att cykla fjällen, då jag har så lång väg till dem, men har cyklat en del turer med övernattningsutrustning i varierande, och också krävande, terräng. Kolla här för en liten berättelse från en tur kring Treriksröset förra sommaren. Lite flera berättelser finns på min blogg, dock med ganska lite prylnörderi.

Vinterleder är generellt sett inget att rekommendera på sommaren, då de kan vara dragna över blöta myrar.

Mina egna försök ledde mig snart till en typ av cykel där man kan ha största delen av packningen på själva cykeln. Personligen tycker jag det fungerar bättre än att ha en ryggsäck som ändå blir så tung att den påverkar cyklingen negativt. En ryggsäck på 50 liter låter onödigt stort i mitt tycke. Fyller man den så blir den onödigt tung att cykla med. En 30-35 liters ryggsäck är mera lämplig, men man tager ju vad man haver.

Och jo, jag tycker det är kul att vara helt oberoende av stugor när man är ute på tur, men smak och tycke är olika. Det förutsätter ju ordentligt lätt utrustning, men själv har jag bara aldrig blivit förtjust i fjällstugor.

Kolla även HappyMtb, det finns en del fina reserapporter från fjällturer på cykel där.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg