Cykelvänlig europaväg 45

Cykelvänlig europavänlig 45??

Jag ska ta mig från Kiruna till Smygehuk i början av augusti. Rutten går från Kiruna till Göteborg och sedan ner mot Smygehuk efter en ännu okänd rutt.
Trafiken och skicket på 45an ner till Mora känner jag till hyfsat väl sedan tidigare men från Mora ner till Vänersborg är det blankt. Finns det någon/några som kan bidra med lite information om hur det ser ut? Går det att cykla överallt eller är det motorväg/led? Är det mitträckesväg (2 filer, 1 fil, 2 filer osv)? Hur pass mycket trafik kan jag räkna med?
I Vänersborg ger jag nog upp 45an och tar mig ner mot Götet på andra sidan Göta Älv.

Det lilla jag vet...

Det lilla jag vet:
2+1-väg och motorväg mellan Grums och Segmon (där 45 sammanfaller med E18). Gamla vägen finns kvar för t ex cyklister.
2+1-väg mellan Åmål och Säffle, tror det finns parallell väg/cykelbana.

2+1-väg mellan norra avfarten Vänersborg och Trollhättan, dessutom är Stallbackabron över GötaÄlv i Trollhättan avstängd för cyklister. Ett alternativ här är att du svänger av 45 in mot Vänersborg, och sedan håller dig på västra sidan av älven. Sikta på Trollhättan (Skogshöjden), Hjärtum, Lilla Edet och Kungälv (tror att "Sverigeleden för cyklister" eller nåt går här...?)

Trafik: Räkna med "ganska mycket" (typ oändliga rader med bilar, men som ändå rör sig i 60-70 km/h) morgon och kväll när folk ska till och från jobbet, från Mellerud och söderut. Kan vara mer jämnt fördelat över dagen, mer husvagnar och kanske lite mindre lastbilar i semestertider. Många sträckor saknar vägren, i kombination med mycket lastbilar kanske det är idé att titta på mindre, parallella vägar?

Hej

Jag cyklade Göteborg -> Karlstad för ett tag sedan och valde då bort 45:an (som jag kör med bil rätt ofta) på grund av mycket trafik som ofta är rätt hetsig, långa perioder utan vägren som nämnts ovan. Att cykla 45:an tror jag inte är en trevlig upplevelse helt enkelt, speciellt inte om man är lite trött och sliten.

Jag valde istället att till stora delar följa sverigeleden, om du utgår från den så kan du nog pussla ihop en sträcka som inte blir så mycket längre än 45:an men avsevärt trevligare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg