Cykelspåret eller Sverigeleden?

Hej!
Tänker i sommar cykla Ystad - Treriksröset, men vilken väg ska man ta?
Jag hade från början tänkt mig Cykelspåret upp till Haparanda och sedan ansluta på Sverigeleden till Treriksröset. Men läser man Svenska cykelsällskapets recensioner av Cykelspåret verkar det vara en dålig led och tungt trafikerat.
Kuststäckan tilltalar mig mer än att cykla inne i landet, men man vill ju samtidigt ha lugna vägar.
Någon som har åsikter, Cykelspåret eller Sverigeleden?
 
Mest goda erfarenheter av Sverigeleden

Jag har provkört Sverigeleden från Ålleberg (utanför Falköping) till Katrineholm samt från Grödinge (söder om Stockholm) till Knivsta. De bitarna är bra tycker jag, fast de är bitvis onödigt krokiga. Skyltningen är inte perfekt men rätt bra.

Cykelspåret har jag bara provat från Stocksund till Arninge (norr om Stockholm). Den biten är helt okej
förutom att skyltningen är usel norr om Hägernäs.
Utan karta eller lokalkännedom tappar man garanterat
bort Cykelspåret där.
 
Jag tror det ligger till så här

Sverigeleden är skapad av Svenska Cykelsällskapet och med rätta gillad av dem, Cykelspåret är skapad av Cykelfrämjandet och därför med orätt starkt ogillad av Svenska Cykelsällskapet. Dessa har någon sorts rabiat aversion tror jag mot Cykelfrämjandet. Debatten får mig att tänka på drabbningar mellan diverse vänstersekter på 70-talet.

Ett rätt schysst alternativ vad gäller vägval är att själv leta sig fram med hjälp av en bra karta. Så brukar jag göra vid mina långfärder.

Hoppas din färd nästa sommar blir angenäm oavsett vägval.

Själv är jag inte medlem i någondera av sammanslutningarna, detta til trots så långcyklar jag en del. Nästa sommar skall jag hoja från Vassunda utanför Knivsta, jag bor där, till Bräcke i sydöstra Jämtland. Jag avser välja en rutt upp efter kusten och svänga mot nordväster i höjd med Sundsvall och till en hel del borde jag då följa cykelspåret antar jag.
[Ändrat av klippen 2003-11-02 kl 22:40]
 
Re: Jag tror det ligger till så här

klippen; sa:
Nästa sommar skall jag hoja från Vassunda utanför Knivsta, jag bor där, till Bräcke i sydöstra Jämtland.

Aha, mina cykeltrakter! Nu börjar det bli intressant här. Tror jag har hittat de flesta fina sträckor mellan Märsta och Uppsala, och österut, men man är ju alltid mycket öppen för tips. Senast igår hittade jag den superfina vägen mellan Husby och Odensala (krokig, smal, fin fin landsbygd). Brukar alltid dra direkt norrut från Märsta annars, via Herresta till Odensala, men den här vägen gör att den sträckan nu är passé.

Har du några tips på fina sträckor (lite trafik, fina omgivningar) i dina krokar?

/ G
 
vägval...

Jag skulle utgå ifrån en atlas och främst leta efter vägar som inte är så stora att man blir tvingad att hela tiden tänka på att det kommer bilar.

På mindre vägar/ grusvägar har man mycket större möjlighet att kunna njuta av färden och kunna slappna av, en kompis som cyklade samma sträcka i sommras gjorde så och kunde sova på camping platser hela vägen upp till treriksröset. Hur har ni tänkt att sova är en annan tanke ni måste ta med i planeringen, skall ni tälta fritt, campingplatser eller bo på vandrarhem?

Men det är helt klart värt planeringen och genomförandet, en annan sak är att ni inte kommer att vara ensamma under er färd, det är många som cyklar den sträckan varje år.
mvh jontte
 
tänk själv

det är helt riktigt att dessa 2 cykelorg. inte är helt sams men ta det bästa från varje båda lederna går ju på vanliga vägar och en bra karta är helt nödvändigt. jag har cyklat på båda lederna det är ingen skilnad det viktigaste är att göra en egen planering sen ut och trampa .det blir enklast med tält kan jag intyga
inge
 
Egna vägar

Hej.

Leta lite egna vägar.
Jag har tex cyklat på banvall från Höör till Arkelstorp över Kristianstad.
Där körde jag på vanliga vägar till Karlshamn men nyttjade en fin banvall från Näsum till Jämshög däremellan.
Från Karlshamn kan du cykla ännu en banvall ända till Torne sedan är det 10 km till Husebybruk som du inte bör missa.
Kör sedan på syd/östra sidan av 23an till Växjö.
Därifrån kan man om man har en cykel med breda däck köra en banvall ända till Målilla, dock får man vara beredd på en del jobb, kanske går det att cykla ända till Hultsfred.

Sätt dig och läs kartor hela vintern och planera, det är halva resan.

Själv ska jag ut på en vintertur på banvallsleden, Karlsham-Vislanda-Ljungby-Halmstad.
Ska bli kul, hoppas bara tjejen hänger med.

Stefan
 
Vad vill du prioritera?

Sverigeledens upplägg är fina omgivningar och att uppleva det man passerar. Innebär ibland grusvägar och mycket uppför och nedför.

Cykelspåret är mer rakt stakat och går nog oftast fortare men med mer störande biltrafik.

För en som i likhet med undertecknad ofta åker inlines är det irriterande att det oftast inte framgår i ledbeskrivningarna var det finns gruspassager. Den kritiken gäller både Sverigeleden och Cykelspåret.

Cykelsällskapet är rabiata mot Cykelfrämjandet förhoppningsvis lägger det sig när funktionärer så småningom byts ut.

Med GPS snart i var mans hand så skulle det kunna vara värdefullt att ha en hemsida med GPS-spår på karta över bra cykelleder gärna med underlagsgradering och höjdprofiler.

Thure
 
cing; sa:
Kuststäckan tilltalar mig mer än att cykla inne i landet, men man vill ju samtidigt ha lugna vägar.
.
Har cyklat en del på Sverigeleden,
Dalarna-Stockholm, Stockholm-Göteborg och Linköping- Skåne. Generellt tycker jag att den ofta passerar vackra områden med intressanta upplevelser. Har ingen erfarenhet av Cykelspåret men de erfarenheter jag har i Sverige och Europa säger mig att kuststräckor har mer trafik på sommaren. Begränsande vägval kombinerat med kustens attraktion på sommaren ger mer trafik än inlandsvägar.

Min erfarenhet säger mig att kustvägar är = mer trafikerade vägar.
Däremot kunde jag ibland tycka att det blev lite för mycket skog att titta på i Småland så jag kan förstå att kustvägen kan kännas lite mer attraktiv.
 
Kuststräckan roligare...

har följt Sverigeleden från Sthlm till Skåne och tyckte att det blev markant tråkigare då vi svängde in i Smålandsskogarna vid Västervik. Det var fortfarande fint, inget tvivel om det men lite enformigt. Idag hade jag valt att fortsätta längs kusten på Cykelspåret.
 
GPS och cykelleder

Angående GSP navigering.

Jag ställde om i MapSource som följer med Garmins produkter att den skulle göra en rutt mellan Göteborg och Helsingborg där den skulle undvika de större vägarna.

Sedan laddade jag in detta i min Garmin eTrex Vista och cyklade iväg mot Danmark.

Döm om min förvåning då den valde vägar där Sverigeleden gick.

Slutsats. Med rätt inställning i kartprogrammet så väljer den samma vägar som de som gör leder.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jultomten Sverigeleden eller cykelspåret Långcykling 13
mothesta Gamla cykelspåret längs västkusten Långcykling 0
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
Robox Cykelspåret not Oskarshamn norrifrån , ? Långcykling 2
Christian1 Cykelspåret Söderköping - Kalmar? Långcykling 3
swekarl Cykelspåret längs ostkusten - resedagbok Långcykling 0
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12

Liknande trådar