Cykelskärmar skyddar mot Campylobacter

Verkar vara fel på din första länk. Men jag hittar en del andra referenser. http://www.fhi.no/eway/default.aspx...:0:0&MainLeft_5799=5544:73264::1:5800:3:::0:0

"Analysene viste at de som fikk gjørme i ansiktet, hadde rundt 6 ganger så høy risiko for å bli syke som de som ikke fikk gjørme i ansiktet.

- For å unngå å få så mye gjørme = gyttja i munnen, spyttet mange ut første slurk når de drakk fra flaske eller slange. Analysene viste at dette ga en viss beskyttelse. Det gjorde også skjermer på sykkelen. " Citatet från http://www.fhi.no/eway/default.aspx...:0:0&MainLeft_5565=5544:81695::1:5569:4:::0:0

Troligen är det den här artikeln du ville länka till men troligen är det svårt att kunna se den om man inte sitter med sin dator på ett sjukhus eller en högskola. http://journals.cambridge.org/actio...9619&fulltextType=RA&fileId=S0950268812000817 Abstractet nedan:

Men vädret var sämre det första året 2009 vilket kanske förklarar skillnaden i frekvens av illamående och diarréer snare än användningen av stänkskärmar.

Thure

Abstact
"In 2009, following a bike race, a gastrointestinal illness outbreak affected many participants. A cohort study showed an attack rate of 16·3% with the main risk factor being mud splashes to the face. Considering these findings, in 2010 recommendations to participants in the bike race were issued and environmental control measures were implemented. In 2010, a retrospective cohort study using web-based questionnaires was conducted to measure the use of preventive measures and to assess risk factors associated with gastrointestinal illness. A 69% response rate was achieved and 11721 records analysed, with 572 (attack rate 4·9%) matching the case definition, i.e. participants reporting diarrhoea within 10 days of race. There was a clear increase in the use of mudguards (96·7% reported access to/receiving information on preventive measures) and a significant decrease in gastrointestinal illness. This may indicate that the measures have been effective and should be considered, both in terms of environmental control measures as well as individual measures."

Men hur stor är risken att bli sjuk i verkligheten då? Det cyklas många mil MTB/år i min bekantskapskrets och jag har aldrig hört talas om problemet att man skulle bli sjuk av att bli lerig i ansiktet.
Det kan ju att göra med att vi undviker att cykla i djurhagar i möjligaste mån. Det är inte kul, varken för djuren eller cyklisterna.

Själv har jag aldrig förstått det ärorika att få lera överallt, så jag brukar sätta fast stänkskärmar med snabbfästen i dylika förhållanden.

Jag fick en sannolik Campylobakterieinfektion förra sommaren efter att ha druckit förorenat vatten i Lappland. Det var inget kul alls, men sjukdomen bröt lyckligtvis ut först när jag hunnit hem från turen. Man blir ganska svag efter diarré och fyrtio graders feber i några dagar...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg