Cykelråd

Hejsan
Jag ska cykla vätternrundan. Har ingen erfarenhet av racing men väl mycket av långfärdscykling. Mitt problem är att jag har ingen racing cyckel. Då dessa kan vara väldigt dyra tänkte jag bygga en själv.

Jag tänkte ta stålramen från en gamal Cresent, av den modell som verkar stå och rosta i alla gathörn, dvs gamal model (positron) med bockstyre och sedan rusta upp denna med lite bättre saker.

Är detta helt omöjligt tror ni. Min största omtake är ramen. En gamal cresent i stål. Men den verkar ha rätt form mm. Sedan gillar jag att mecka.

Tar tacksamt emot tips

Mvh
 
Cykel

Gammal standardstålram....avråder jag dig från att bygga på.
En äldre begagnad racer, med rätt mått, som du renoverar och rustar blir betydligt trevligare att cykla på.
Tänk på att du skall lyfta dig själv och cykeln uppför alla backarna. Därav följer att vikten bör vara låg.

Lycka till

Johan K
 
Sikta på beg. racer

Att bygga själv är rätt kul, men det blir ofta dyrare än man tror, och dessvärre med ganska skralt resultat om man bygger på svag grund.

Jag skulle avråda från en gammal crescent, särskilt om den har positronväxelfäste. Detta då positronväxeln är fäst i en hängare under hjulkopplingen och det finns alltså inte något uttag för växel i ramen. Om du någon gång vill byta växel, vilket du kommer vilja då positron är rätt v-lös, tvingas du fixa en plåt och gänga själv=dyrt.

Då aluminium är närmast allenarådande kan man göra superdealar på stålramar beg, så läs annonser.

Pröva tex. fredrikshofs hemsida. Där finns massor med välhållna och bra racers.

Lycka till med hoj och vätternrunda
 
Re: Sikta på beg. racer

freek; sa:
[...] positronväxeln är fäst i en hängare under hjulkopplingen och det finns alltså inte något uttag för växel i ramen. Om du någon gång vill byta växel, vilket du kommer vilja då positron är rätt v-lös, tvingas du fixa en plåt och gänga själv=dyrt.
Det finns lösa "växelöron" färdiga. Jag har i alla fall ett på min f.d. Positronväxlade cykel. Minns inte säkert, men tror att jag bara skruvade loss Positronväxeln från örat precis som vanligt.

Att "gänga själv" kostar förstås inget, däremot att köpa en sån stor gängtapp... och borrmaskin...
 
Re: Sikta på beg. racer

freek; sa:
Jag skulle avråda från en gammal crescent, särskilt om den har positronväxelfäste. Detta då positronväxeln är fäst i en hängare under hjulkopplingen och det finns alltså inte något uttag för växel i ramen. Om du någon gång vill byta växel, vilket du kommer vilja då positron är rätt v-lös, tvingas du fixa en plåt och gänga själv=dyrt.

Shimano Altus finns med samma typ av fäste som
Positron. Jag hade inga problem med bytet av
bakväxel, men däremot blev jag tvungen att byta
växelreglage samtidigt...

Jag är väldigt fäst vid min gamla stål-Crescent,
kommer nog att låta den gå sin första Vätternrunda
i år...
 
Det var som...

Shimano Altus finns med samma typ av fäste som
Positron. Jag hade inga problem med bytet av
bakväxel, men däremot blev jag tvungen att byta
växelreglage samtidigt...

[/QUOTE]

Det var som katten! Görs det alltså fortfarande växlar med en så knäpp infästning...Än har man inte hört allt tydligen :)

Tycker dock fortfarande att positron suger fett, liksom allt med samma konstruktion. Vad gör man om man inte har växelöra på ramen och någon gång vill byta till ljuvliga Campagnolo? Nä, förpassa positronväxeln till Mordor dit den hörhemma!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg