Bromsknak i magneten
bergholm; sa:
Jag har Shimano Deore skivbromsar på min Elite Racing...och jag tycker dom krånglar onödigt mycket.
Jag har nyss köpt nya belägg som har tendens att efter en hård och lång inbromsning på något sätt fastna längre in mot skivan och på så sätt ligger beläggen mot skivan hela tiden, men efter ett tag så släpper det.
Kan det löna sig att skaffa nya skivbromsar?
tex XT eller kanske prova att använda sig av
V-bromsar vilket också kapar lite på vikten
En annan sak som är underlig...jag har en cykeldator, den lilla magneten som sitter på ekrarna slår i mottagaren när jag ställer mig upp och trampar på rätt bra (gungar cykeln åt sidan).
Är det dags för en ekerspänning?
Problem nummer 3! Det knakar i nånstans runt vevpartiet, kanske vevlagret som är lite krassligt?
Så, det var väl dagens problem!
Tacksam för svar!
//Andreas cykelerfarenhet, vad är det?
1. Bromsen
Har du monterat bromsarna själv eller är dom butiks/orginalmonterade? Om du inte montyerat dom själv är det bara att gå tillbaka till butiken och kräva att dom fixar det. Det är det du betalar för när du köper cykeln. Har du monterat själv kan de3t ju vara intressant att lämna in hojjen och be dom fixa problemet
Deore bromsarna är väl mekaniska. Kan det vara så att vajer/vajerhölje har kletat igen och behöver bytas? Hur länge har du haft bromsarna? Det läter som om vajern inte dras tillbaka, och att det är därför som beläggen ligger emot onödigt länge (för visst släppte det "av sig självt"?).
Förresten, har problemet kommit efter det att du bytte belägg? Köpte du rätt belägg?
Bra skivbromsar krånglar inte mer än v-bromsar, och jag har nästan bara hört bra omdömen om deore bromsarna så det borde gå att få dina att fungera bra med.
2. Magneten
Angående magneten så kan du väl bara vrida sensorn lite så att den inte slår i? Fast det är nog en bra ide att se över hjulet och framför allt då ekerspänningen. Kanske ett bar tillfälle att lära sig själv hur man gör? Går det jättefel kan du ju alltid lämna in den så får en cykelmekaniker fixa det
3. Knak/knäppning
Knak och knäppningar är ofta svåra att hitta. Dessutom fortplantar dom sig i ramen så det är hopplöst att ta reda på vart det egentligen låter.
Grundregeln är att ta isär, fetta in och skruva ihop. Dom lätta delarna (som ofta är det som låter) är styrstammen och sadelstolpen. Ta loss sadelstolpen, rengör stolpe + sadelstolpsrör. Fetta in, montera och skruva fast. Det kan vara ide att kolla sadelstolpsklämma och sadeln med (dvs ta isär, fetta in och skruva ihop).
Ta loss styret från styrstammen, rengör, fetta in och skruva ihop igen.Det kan även vara ide att ta loss styrstammen och kolla skruvarna där. När du ändå håller på kan du kolla ifall styrlagret behöver dras åt.
Pedalerna, eller rättare sagt pedalgångorna kan knaka ibland. Skruva loss pedalerna (kom ihåg att det är vänster och högergäng) rengör och fetta in gängorna och skruva fast igen.
Det är sakerna man själv kan göra med vanliga verktyg. Om du skall ge dig på vevarmarna eller vevlager behöver du speciella verktyg för det. Om du har sådana, eller som i mitt fall en förstående cykelpolare som har, så monterar du av vevarmarna, rengör, fettar in och monterar tillbaka igen. Nästan alltid så har man blivit av med problemet. Om det fortfarande är kvar så för du ge dig på vevlagret.
Kolla Sheldon Browns sidor samt Parktool för ingåednde beskrivningar och bilder på hur man gör.
http://www.sheldonbrown.com
http://www.parktool.com direktlänk:
http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml
/Mattias