Cykelproblem!?

Jag har Shimano Deore skivbromsar på min Elite Racing...och jag tycker dom krånglar onödigt mycket.
Jag har nyss köpt nya belägg som har tendens att efter en hård och lång inbromsning på något sätt fastna längre in mot skivan och på så sätt ligger beläggen mot skivan hela tiden, men efter ett tag så släpper det.

Kan det löna sig att skaffa nya skivbromsar?
tex XT eller kanske prova att använda sig av
V-bromsar vilket också kapar lite på vikten

En annan sak som är underlig...jag har en cykeldator, den lilla magneten som sitter på ekrarna slår i mottagaren när jag ställer mig upp och trampar på rätt bra (gungar cykeln åt sidan).

Är det dags för en ekerspänning?

Problem nummer 3! Det knakar i nånstans runt vevpartiet, kanske vevlagret som är lite krassligt?

Så, det var väl dagens problem!

Tacksam för svar!
//Andreas cykelerfarenhet, vad är det?

bergholm; sa:
Jag har Shimano Deore skivbromsar på min Elite Racing...och jag tycker dom krånglar onödigt mycket.
Jag har nyss köpt nya belägg som har tendens att efter en hård och lång inbromsning på något sätt fastna längre in mot skivan och på så sätt ligger beläggen mot skivan hela tiden, men efter ett tag så släpper det.

En annan sak som är underlig...jag har en cykeldator, den lilla magneten som sitter på ekrarna slår i mottagaren när jag ställer mig upp och trampar på rätt bra (gungar cykeln åt sidan).

Problem nummer 3! Det knakar i nånstans runt vevpartiet, kanske vevlagret som är lite krassligt?

Tacksam för svar!
jag har samma problem med min magnet..

du skulle inte vilja sälja din skivbromsar ifall du byter...

Om bromsarna är hydraliska kan problemet bero på att trycket är för lågt i systemet eller att det finns smuts eller luft i det. Bromsarna återgår då inte och ligger an mot skivan.

Kolla vevlagret! Missljud kan även komma från sadelstolpen, kontrollera den och rengör dess infästning. Knarrar det både när du står upp och sitter ner och cyklar?

CE; sa:
Kolla vevlagret! Missljud kan även komma från sadelstolpen, kontrollera den och rengör dess infästning. Knarrar det både när du står upp och sitter ner och cyklar?

Ja, det knarrar när jag både står och sitter...eller snarare knäpper det tre gånger för att vara exakt och det känns som små knyck i pedalerna.

//Andreas

>En annan sak som är underlig...jag har en cykeldator,
>den lilla magneten som sitter på ekrarna slår i
>mottagaren när jag ställer mig upp och trampar på rätt
>bra (gungar cykeln åt sidan).
>
>Är det dags för en ekerspänning?

Att spänna om hjulet kanske hjälper lite men tar man i ordentligt så flexxar hjulet. Det får man leva med. Det hjälper förmodligen lite att serva hjulet. Skaffa en bra ekernyckel och lär dig att göra det själv. Det är nyttigt att kunna. Eller så vrider du fästet till sensorn så du får en millimeter till mellan magneten och sensorn. Då märker du inte av problemet =)

>
>Problem nummer 3! Det knakar i nånstans runt
>vevpartiet, kanske vevlagret som är lite krassligt?
>

Jag skulle gissa på att en av vevarmarna sitter löst. Har den gjort det länge kan fästet ha blivit slitet. Jag råkade ut för det på min cykel. Eftersom jag är för snål för att köpa nytt vevparti tog jag en bit tunn kopparplåt och lade mellan som distans och drog åt för kung och fosterland. Det har funkat i ett år nu.

/rikard

Bromsknak i magneten

bergholm; sa:

Tacksam för svar!

1. Bromsen
Har du monterat bromsarna själv eller är dom butiks/orginalmonterade? Om du inte montyerat dom själv är det bara att gå tillbaka till butiken och kräva att dom fixar det. Det är det du betalar för när du köper cykeln. Har du monterat själv kan de3t ju vara intressant att lämna in hojjen och be dom fixa problemet :)

Deore bromsarna är väl mekaniska. Kan det vara så att vajer/vajerhölje har kletat igen och behöver bytas? Hur länge har du haft bromsarna? Det läter som om vajern inte dras tillbaka, och att det är därför som beläggen ligger emot onödigt länge (för visst släppte det "av sig självt"?).

Förresten, har problemet kommit efter det att du bytte belägg? Köpte du rätt belägg?

Bra skivbromsar krånglar inte mer än v-bromsar, och jag har nästan bara hört bra omdömen om deore bromsarna så det borde gå att få dina att fungera bra med.

2. Magneten
Angående magneten så kan du väl bara vrida sensorn lite så att den inte slår i? Fast det är nog en bra ide att se över hjulet och framför allt då ekerspänningen. Kanske ett bar tillfälle att lära sig själv hur man gör? Går det jättefel kan du ju alltid lämna in den så får en cykelmekaniker fixa det :)

3. Knak/knäppning
Knak och knäppningar är ofta svåra att hitta. Dessutom fortplantar dom sig i ramen så det är hopplöst att ta reda på vart det egentligen låter.

Grundregeln är att ta isär, fetta in och skruva ihop. Dom lätta delarna (som ofta är det som låter) är styrstammen och sadelstolpen. Ta loss sadelstolpen, rengör stolpe + sadelstolpsrör. Fetta in, montera och skruva fast. Det kan vara ide att kolla sadelstolpsklämma och sadeln med (dvs ta isär, fetta in och skruva ihop).

Ta loss styret från styrstammen, rengör, fetta in och skruva ihop igen.Det kan även vara ide att ta loss styrstammen och kolla skruvarna där. När du ändå håller på kan du kolla ifall styrlagret behöver dras åt.

Pedalerna, eller rättare sagt pedalgångorna kan knaka ibland. Skruva loss pedalerna (kom ihåg att det är vänster och högergäng) rengör och fetta in gängorna och skruva fast igen.

Det är sakerna man själv kan göra med vanliga verktyg. Om du skall ge dig på vevarmarna eller vevlager behöver du speciella verktyg för det. Om du har sådana, eller som i mitt fall en förstående cykelpolare som har, så monterar du av vevarmarna, rengör, fettar in och monterar tillbaka igen. Nästan alltid så har man blivit av med problemet. Om det fortfarande är kvar så för du ge dig på vevlagret.

Kolla Sheldon Browns sidor samt Parktool för ingåednde beskrivningar och bilder på hur man gör.

http://www.sheldonbrown.com
http://www.parktool.com direktlänk: http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml

/Mattias

hydrauliska

Tack för alla bra svar!!
Mina Deorebromsar är hydrauliska, jag har köpt rätt sorts belägg...jag tänkte jag ska kolla ifall det är dåligt tryck eller en massa skit i slangen...annars har jag nyligen kollat styrstam, styrlager och sadelstolpen...så det bör vara OK.

Jovist, magneten, det är bara att flytta lite på mottagaren och checka ekrarna...

En annan fråga...jag har också kört på en stock**** som krökte det största drevet fram.
Funderar på att skaffa en XT där istället (helt vevparti), hur skiljer det sig i kvalitet melland e olika modellerna från Shimano?

Xt:s största klinga är av 7075 aluminium de andra i vanligt aluminium, lx:s minsta klinga är i stål och de andra är i al, deore:s klingor är ial. Dessa 3 vevpartier har ihåliga vevarmar, vet ej hur det är med xtr. Sen har de nya finare shimano vevpartierna Octalink infästning i stället fyrkants infästningen.

Re: hydrauliska

bergholm; sa:
Tack för alla bra svar!!
Mina Deorebromsar är hydrauliska, jag har köpt rätt sorts belägg...jag tänkte jag ska kolla ifall det är dåligt tryck eller en massa skit i slangen...annars har jag nyligen kollat styrstam, styrlager och sadelstolpen...så det bör vara OK.

En annan fråga...jag har också kört på en stock**** som krökte det största drevet fram.
Funderar på att skaffa en XT där istället (helt vevparti), hur skiljer det sig i kvalitet melland e olika modellerna från Shimano?

Du känner det när du drar i bromshandtaget. Är det mjukt och svampigt a la biltema v-broms eller är det stumt? Är den stum är det inget du behöver göra där. Är den svampig skall du lufta den. Skit i slangen låter otroligt... Hur skall det kunna komma in skit där?

XT vevpartier har fått riktigt bra kritik i många engelska tidningar. Dom tycket att det både var best value och best choice i What mountainbike (tror jag det var) vilket väl får anses som bra. Kolla bara så att dom passar på ditt vevlager.

/Mattias

VARFÖR!?

Efter ett par dagar i cykelbutiken så har dom inte lyckats få bort knaket i vevlagret ännu...frustrerande...jag skulle komma tillbaka om det inte löste sig, men ändå...vad tror ni det kan vara? På butiken har dom öppnat och fettat in o hej o hå!
Dom har även beställt ett nytt vevlager utifall att...
Kan det vara så dåligt att jag måste byta vevlager? Obs! cykeln är en -03:a använd i ca 2 månader!

Ett vevlager kan gå sönder på två månader. Det har jag varit med om själv. Be dem sätta in ett dyrare om de ändå byter.
Kanske hjälper lite kopparpasta på bromsen runt belägget. Funkar ju på bilar och mc. Akta bara så du inte får det på friktionsytorna.

/Hans

Kopparpasta?

Hutt; sa:
Ett vevlager kan gå sönder på två månader. Det har jag varit med om själv. Be dem sätta in ett dyrare om de ändå byter.
Kanske hjälper lite kopparpasta på bromsen runt belägget. Funkar ju på bilar och mc. Akta bara så du inte får det på friktionsytorna.

/Hans

Det har jag funderat lite på, men jag som har ett Deore vevparti kan jag använda ett XT då? Det är väl olika typer av fästeen på dom? Octalink ellr nåt sånt...

Vart får jag tag på kopparpasta? Vad hjälper det mot, alltså hur fungerar det?

//Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg