Cykelmusik :)

När jag är ute och cyklar så har jag det senaste börjat lyssna på musik, tycker det funkar bra att höra trafik och så ändå om man inte har tokhögt på. Sedan så är dom standard-hörsnäckorna som kom med mp3-spelaren inte av bästa kvalité heller så dom stänger ju inte ute så mycket ljud, vilket då är en bra grej egentligen :)

Har ni några tips om vad som är skön touring-listening som man kan fylla spelaren med innan långfärden börjar? Jag tror på en stor variation.

När jag har jobbat kväll och slutat kl 00 på natten så uppskattar jag att lyssna på Moby och All Saints. Även lite selektiva soft-låtar såsom Laidback - Bakerman bl.a.

Vissa perioder så tycker jag att lite slumpmässig trance funkar bra för tempot på cyklandet. Eller skivan "It's Alive" med The Ramones :D

nu är det inte musik men,

varför inte prova en ljudbok?
sålänge du kan hålla fokus på både trafik och handling samtidigt förstås.
jag menar, det är enkelt att sväva iväg när man lyssnar på någonting spännande ex!

Förövrigt är ju Moby strålande. Testa lite The Fray, Coldplay och The Killers!

Moby i all ära. Själv älskar jag PJ Harvey, men mitt tips blir att välja lite annorlunda musik. Jag brukar kolla in bibblans CD-avdelning, och har där hittat en helt fantastisk skiva med rock från hela världen "World of Rock", som slår det mesta. Även lite mer folkmusikaliskt som "Music of the Silk Road" och "Central Asia" fungerar utmärkt i mina lurar. Musik som får en att njuta till fullo av omgivningarna och den fysiska ansträngningen :)

Upplev!

/Arvid

Moby i all ära. Själv älskar jag PJ Harvey, men mitt tips blir att välja lite annorlunda musik. Jag brukar kolla in bibblans CD-avdelning, och har där hittat en helt fantastisk skiva med rock från hela världen "World of Rock", som slår det mesta. Även lite mer folkmusikaliskt som "Music of the Silk Road" och "Central Asia" fungerar utmärkt i mina lurar. Musik som får en att njuta till fullo av omgivningarna och den fysiska ansträngningen :)

Upplev!

/Arvid

Hurra! Tackar ödmjukast för tipset om att leta musik på biblan, varför tänkte inte jag på det? :D
Är helt inne på ditt spår att det ska vara lite annorlunda musik. Man har ju hört alla RHCP låtar, och trots att dom är rätt bra så kommer det att bli ångestladdat bara att dra på mp3-spelaren och inse att man bara har musik man kan utan och innan :)

Mike Oldfield har gjort en hel del bra som jag har slängt in på min mp3-spelare nu för övrigt.

Ska göra ett besök på biblan så snart som möjligt :)

Cykelsemestern är väl annars ett ypperligt tillfälle att musicera av egen kraft. Jag tänker ta med mitt munspel ut i ödemarken, där ingen människa hör hur jävligt det låter. Kräver inga batterier ;)

Blir mest radio och gammalt tugg; Bob Hund, Sahara Hotnights, Neil Young, Led Zeppelin, Beth Orton osv. Fick tillskott i samlingen förra sommaren när jag passerade en korsning utanför Jönköping. Någon bilist hade fått spel och kastat ut sina brända MP3 album. Bara och stoppa in i CD:n och sjunga med till Nationalteatern, Black Sabbat och andra ungdoms synder.
Blev även förvånad över hur många schlagerdängor och IQ-befriade poplåtar man minns när man är i knipa. Var 2002 vilse i Laos på gränsen till Vietnam då route 23 norr ut från Saravan som var väl utmärkt i LP:s kartbok bombats trettio år tidigare och nu ersatts av tropikskog. Den eroderade stig jag släpar fram min allt tyngre cykel på går knappt att urskilja och delar sig ständigt i olika riktningar. De få jag möter bär på kalshnikovs och svara inte på frågor utan ser bara skräckslaget på mig innan de skyndar vidare. "I won't let the sun go down on...." suck. ;)

Jag har under några år satt ihop en egen musikmix främst för bilen men som passar i alla sammanhang med en regel att på varje CD fick en artist bara förkomma en gång för att få en stor variation i mixen. Med 128 kbit MP3 rymmer man ca 200 låtar per CD eller 12 timmar och 43 minuter . Nu håller jag på att fyll den 4:e CD:n och har ca 2 timmar på den.

Ska man gör det fodras dock ett program så man kan jämna ut volymskillnaderna mellan låtarna vilket i mixsammanhang är att komprimera musiken.

En del program gör detta automatiskt men jag använder Wavelab 6 ett professionell ljudprogram för detta.

Nu har jag köpt en liten MP3 spelare SanDisk Sansa 2 GB och har tryckt in ca 25 timmar musik i vilket borde räcka.

ovanlig musik,

Testa Sigur Ros. Annorlunda musik, men helt strålande!
Jag vet inte om det ær riktigt den genren du søker, men Regina Spektors underbara spontan-låtar ær också toppen. La Rocca, Greg Laswell, José González, Billie the vision and the dancers, Feeder, Frou Frou.. listan kan gøras lång och hoppas att du hittar någonting du gillar.

Kan æven rekommendera hela soundtracket till filmen Ammelie från Montmatre (stavning), lite annorlunda och minst sagt underbar musik!

hadebra på resan!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg