Cykelkross

Jag har letat på nätet efter någon bra beskrivning för hur mycket en cykelkross kan användas till, tyvärr har jag inte hittat nån. Är det någon som kan specifiera lite vilka sammanhang den kan användas?
T.ex. Kan jag cykla över rötter på en skogsstig? Går det bara att cykla på grusvägar som "värst"? Hur funkar den på asfalt?

Tack på förhand

cykelcross rules

Självklart kan du cykla över rötter och stenar. Det är bara din teknik som sätter begränsningen. Cykeln är lätt och har ett bra driv och enda nackdelen kan vara att utväxlingen är lite tung för teknsik terräng. Utmärkt på grusväg och stiger. Ett par slicks och du har en schysst racer!!

cyklokross med vinterdäck

funderar på att införskaffa en cykel för vinterträning & åkande t/r jobbet, och eftersom jag kör racer resten av året så verkar en cyklokross lämplig... Min fundering är dock om man får plats med dubbade däck? Jag var och tittade på cannondales lösning och den var trevlig för ögat (om man inte är färgkänslig... då det gäller vinterns färger...) Tyvärr så verkar det som om de har satsat mycket på ögongodiset med riktigt breda fram och bakgafflar "upptill", MEN bakgafflens infästning vid vevpartiet sväljer nog inte så mycket mer än 35mm däck, kanske lite mer...

Är det någon som vet vet hur mycket utrymme som behövs samt kan rekommendera en trevlig cyklokross?

Sen är det väl Nokians dubbade däck som gäller?

tack på förhand!
/
Hasse

Vad är problemet?

Vad sa de om dubbdäck i affären där du tittade påCannondale CXen?

Om du skall köpa en CX så köper du väl den med villkoret att dubbdäck passar?

Om den affär där du har varit inte kan leva upp till detta så bör du byta affär och ALDRIG mer handla där.

Nokias dubbdäck är de bästa. Undvik åtminstone Biltemas.
Nokias dubbdäck i ISO 622 finns från 32mm, se:
http://212.246.17.120/bike/winter.html

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg