Cykelkläder på vintern

Vad har ni vintercyklare på er för kläder när ni är ute?

Jag cyklar till jobbet nån gång då och då (16 km enkel) och fryser ändan av mig (bokstavligt talat) om det är kallare än -10. Jag har satt på en bit av ett liggunderlag på sadeln plus ett fårskinn men ändå tycker jag att jag blir kall.
Finns det möjligen några extra tjocka kortkallingar att få tag i?

/Magnus
 
För det första så är alltid huvudet största avledaren så en rejäl balclava under hjälmen rekommenderas varmt. Secundo är händer och handleder nästa svaga länk. Undertröja och skjorta måste omsluta och tumhandskar och vantar vara tillräckligt långa. En vindtät väst på bröstsidan, galon är bra.
Jag kör med dubbla thights över cykelbyxorna och har vintercykelkängor på fötterna, ca 22km enkel och fryser inte. Lägre växel och högre spinn kan även det påverka cirkulationen.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-11-03 kl 11:13]
 
mekelund; sa:
Vad har ni vintercyklare på er för kläder när ni är ute?

Jag cyklar till jobbet nån gång då och då (16 km enkel) och fryser ändan av mig (bokstavligt talat) om det är kallare än -10. Jag har satt på en bit av ett liggunderlag på sadeln plus ett fårskinn men ändå tycker jag att jag blir kall.
Finns det möjligen några extra tjocka kortkallingar att få tag i?

/Magnus

Cykelbyxor+långkallingar+tights funkar bra om det är riktigt kallt (<-15).
 
Halsduk, mössa, öronskydd, tjock vindtät jacka, överdragsbyxor, yllestrumpor, handledsvärmare, längdåkningshandskar... Typ.
 
Sidenunderställ!

se recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4984

Tycker det funkar bättre än ull, speciellt när man varvar kallt/varmt & rörligt/stillasittande. Och klistrar inte vid hög fysisk aktivitet.

Ovanpå det en massa lager kläder enligt föregående inlägg.

edit:
Hmm... såg precis att det gällde under -10. Så möjligen ylle utanpå sidenet och sen en massa bra kläder som andas. För det värsta i kyla är att svettas; man ska hålla sig så torr som möjligt.
[Ändrat av mountainfox 2006-11-03 kl 17:42]
 
Ullkalsonger

Jag har också problem med att frysa häcken av mig. Detta gäller dock bara vid landsvägscykling och dyligt, när jag mest sitter stilla i sadeln och trampar. Kör jag däremot seriös terrängcykling, där jag hela tiden måste förflytta kroppens tyngdpunkt för att klara diverse hinder, får jag aldrig dessa problem vid kyla.

Sedan jag till vardags började med korta ullkallingar och underställ i ullfrotté, så har problemet med kall häck (inklusive medföljande smärta (ischias?)) till stor del försvunnit. Tyvärr kräver ullkallingarna helst handtvätt. :( Kör man dem i tvättmaskinens ullprogram :), kan du glömma all centrifugering. :( Ullfrotté kan däremot maskintvättas i 60 grader. :)

Ett annan lösning för mer hårda cyklingar är annars flerlagerprincipen. Jag kör då ofta med Craft vindtrosor underst, sedan syntetiska cykelkallingar (ej cykelbyckor) med blöja från t.ex. Gore eller Cannondale, därefter tunna fleecekortisar från Houdini, innan jag ytterst har lämpliga windstoppertights eller cykelanpassade regnbyxor i Gore-Tex.

Ps, står det inget om problemet på Icebike? http://www.icebike.org/

Öppen fråga till t.ex. Thure Björk: Kan sadelns utformning påverka höftens och nedre ryggens blodcirkulation under en cykeltur?

/Niklas
 
Instängd luft isolerar

Jag glömde påpeka att det är den instängda luften i sig som isolerar, inte kläderna i sig!

Kläder i stora och rymliga storlekar kan således hålla mer instängd luft och därmed erbjuda en betydligt bättre isolering än motsvarande kläder i en mindre och trängre storlek. :)

Tyvärr saluförs många vintercykelkläder (och vintercykelskor) med rena glädjesiffror på storleksangivelsen, :( vilker gör att man får lägga till 1-2 storlekar jämfört med vanliga svenska kläder, för att erhålla en lagom mängd instängd luft under kalla perioder.

Ps, borde inte storleksangivelserna EU-anpassas till nytta för oss konsumenter, så att vi får rätt klädstorlek från början. För en gångs skull finns det en vettig sak att EU-harmoniera (istället för bananers maximala krokighet). :)
/Niklas
 
Re: Instängd luft isolerar

niking; sa:
...(istället för bananers maximala krokighet)...
Det är alltid på sin plats att påpeka att EU inte bestämmer om gurkor får vara krokiga eller inte.

Redan för 100 år sedan skapades normer för kvalitet på grönsaker/frukt i USA eftersom de långa transporterna gjorde att köparen inte kunde granska varorna.

500 kg sned frukt tar upp större plats och blir då dyrare att transportera.

1920 fick europa liknande system för att klassa gurkor och annat.

EU:s regler om hur sned en gurka/banan får vara handlar om var gränsen går för en viss kvalitet.

Häpp...
 
Tack för alla svar! Nu har jag ett par tips att kolla upp.
Jag kan tillägga att jag har rejält med kläder på mig i övrigt, jag är lite svettig när jag kommer fram.

/Magnus
 
Re: Ullkalsonger

niking; sa:
Öppen fråga till t.ex. Thure Björk: Kan sadelns utformning påverka höftens och nedre ryggens blodcirkulation under en cykeltur?

/Niklas

Ja.

Det finns en hel del studier av olika sadlar framför allt inriktade mot cirkulationen i penis. Vissa sadlar är bättre än andra.

Min egen erfarenhet är att sadelns material betyder en del också. På min vintercykel har jag en sadel som är relativt mjuk och jag tycker tvärtom att den del av sätet som vilar mot sadeln är varmare än resten.

(16,5 km enkel året runt i Stockhoms södra förorter).

Mitt eget kylproblem är att SPD-klossarna kyler in i skorna.

Thure
 
Re: Re: Ullkalsonger

thureb; sa:
niking; sa:
Öppen fråga till t.ex. Thure Björk: Kan sadelns utformning påverka höftens och nedre ryggens blodcirkulation under en cykeltur?

/Niklas

Ja.

Det finns en hel del studier av olika sadlar framför allt inriktade mot cirkulationen i penis. Vissa sadlar är bättre än andra.

Jo, att blodomloppet på de kroppsdelar som kommer i direktkontakt med sadeln påverkas av sadelns utformning kan jag begripa.

Men nu gällde det snarare blodcirkulationen i höften + nedre ryggen och inte blodomloppet i skrevet! Hur ska cykelsadeln vara utformad för att öka blodgenomströmningen i dessa regioner?

thureb; sa:
Min egen erfarenhet är att sadelns material betyder en del också. På min vintercykel har jag en sadel som är relativt mjuk och jag tycker tvärtom att den del av sätet som vilar mot sadeln är varmare än resten.

(16,5 km enkel året runt i Stockholms södra förorter).

Mitt eget kylproblem är att SPD-klossarna kyler in i skorna.

Thure

Jo, det problemet har jag också. Jag har funnit en hygglig lösning i att ha en ullfiltssula + dubbla skoöverdrag på SPD-kängorna när det är kallt ute. Detta ger härlig värme :), men det tar tid att ta på och av de dubbla skoöverdragen :(.

niking; sa:
i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9076&pagenumber=2

Jag har haft svårt att hitta varma lösningar för fossingarna men Janne på Racerdepån http://www.racerdepan.se fixade ett par specialbeställningar på Lillsport skoöverdrag i storlek 50-51. Normalt finns de bara i vanliga storlekar.

Lillsportsöverdragen har jag alltså utanpå ett par tunna skoöverdrag i neoprene => thermoeffekt som beroende på utetemperatur brukar vara i 2-4 timmar :). Första timmen är det ofta fotsvampsvarning.

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg