• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Cykeljakt

Hej,

Jag är ny på "utsidan", verkar vara en riktigt bra sida! Jag börjar med att be om lite hjälp..

Någon #%&$£ har stulit min cykel och jag nu på jakt efter en ny. Den hade ifs ett par år på nacken så det var ändå dags.

Jag började cykla mtb lite mer regelbundet förra året och blev klart biten. Visade sig vara grymt bra träning inför vintersäsongen. Det är redan cykelväder i Skåne och jag vill nu hitta en bra cykel. Vet inte i vilken ände jag ska börja. Det hör till saken att jag inte är mycket för att undersöka tusen alternativ och utvärdera dem...

Hur mycket pengar ska jag räkna med att lägga? (Jag är ingen expert men hoppas kunna cykla någon gång i veckan). Är det ett alternativ att köpa begagnat för att få bättre kvalitet men klara sig undan billigare?

Tacksam för svar.

ciao,
Hedvig

Cykel Köp !

Jo då begagnat är visst ett alternativ och du kan få enormt mycket cykel för pengarna. På http://www.funsportmountainbike.com/ Köp och Sälj sida är det en livlig kommers. Halva ny priset för en fjolårs cykel är mer än regel än undantag. Dock är det som med köp av begagnade bilar att det krävs att man vet lite och kan undersöka slitdels statusen för att slippa drabbas av otrevliga överraskningar. Hur mycket man ska lägga på sin cykel är ju högst personligt men som du som har för avsikt att cykla ett par dagar i veckan tror jag ska lägga 7000 kr och uppåt beroende på va du har för preferenser.

Sitter själv och väntar på att min nya cykel ska komma !

Lycka Till

Hör av dig om det är något specifikt du undrar över.

Mvh Åke

Se till att ramen passar för dig och att den är rätt storlek. Om du tänker att åka terräng, bör din cykel ha minst Deore växlar, nav, och broms. Jag tykcer personligen inte om framdämpning, betyder cirka 0,8-1 kg mer vikt, men andra ser det nödvändigt. Se till att ha tillräckligt bra dämpning. Odämpad MTB som ovan brukar kosta från 7000 kr. Med bra framdämpning bör du räkna en tusenlapp mer.

-->Åke & Markku

Tack för era svar. Jag ska kolla runt och återkommer garanterat när jag har några alternativ att välja mellan!!

Hepp,
Hedvig

-->Håkan,

Aha, grannen mittemot eller?? Jag är i Sthlm/Mora nu i veckan (Tjejvasan)... men kollar gärna in kataloger när jag är tillbaka i hemmets lugna vrå! Är du hemma nästa vecka?? Gissar att du ska uppåt för Vasan nästa helg eller??

//Hedvig

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg