Cykeljacka!

Hallå!
Jag hade tänkt köpa en jacka för främst MTB men som kan användas till andra aktiviteter som löpning, paddlinng m.m. Det verkas som att en jacka i Gore Windstopper verkar vara det bästa. Har tittat lite på Gore Bikewear Function Jacket i 2-lagers med löstagbara armar. Är det någon som har testad denna eller har tips på andra jackor, var man bör tänka på osv?
 
Gore cykeljacka

Jag kör med Gore function cykeljacka med löstagbara ärmar. Det är svårt att undvika att bli svettig, ärmarna är väldigt slimmade så man kan inte få in någon luft nere vid händerna. Om man cyklar lugnt så fungerar den troligen bättre, men jag kör mest snabbt till jobbet (30 min) och är inte nöjd tyvärr. Löstagbara ärmar är dock bra!

/Raymond Bergmark
 
Activent har det utgått?

Jag köpte för ca 6 år sedan på cykelcity en Gore Bikewear cykeljacka i Activent. Den gjorde bra tjänst som vardagsplagg för cykling och vid långfärdsskridsko. Var hyggligt ventilerande och i början stod den emot väta utifrån bra också. För ett halvår sedan så impregnerade jag den med ett medel avsett för goretexplagg och sedan blev den för tät. Skulle dock gärna köpa en Activentjacka igen men de verkar ha utgått. Finns Activent att få tag i nuförtiden?

Ett annat material som fungerar hyggligt bra för vinterbruk är Ventile bomull. För rejält regn är dock Activent eller Goretex mera motståndskraftigt än Ventile.

Hälsningar Thure
 
Activent bytte väl bara namn...

Jag har för mej att Activent skulle ha en poppigare namn och fick heta windstopper istället...

Jag har köpt den omtalade GORE-jackan och brukar att öppna upp dragkejorna som går runt ärmen ung. en 10 cm för att förbättra ventilationen. Men det är fortfarande för tätt för min smak ovavett väder( under höst& vinter) som jag har använt den i vid cykling.
Har börjat att använda min längskidsjacka ( från Briko?) med Windstopper framtill och något strechigt tyg på ryggen, och det fungerar mycket bättre för mej. Hellre så har jag bra andningsförmåga i plaggen och riskerar att bli lite blöt av nederbörd de få gånger de regnar... Jag är ju inte ute längre än en 2-3 timmar i alla fall.

/
hasse
 
Re: Activent bytte väl bara namn...

Shockstone; sa:
Jag har för mej att Activent skulle ha en poppigare namn och fick heta windstopper istället...
hasse

Nej det har jag svårt att tänka mig. Windstopper har funnits långt före Activent. Jag hade ett par handskar för 10 år sedan i Windstopper som var fullständigt värdelösa. Laminatet och tyget upplöstes mycket snart.

Men jag söker på nätet efter activent och windstopper så får vi se om jag får några napp.

Och det visar sig att jag nog hade fel. Activent verkar vara en variant av Windstopper. Windstopper är precis som Gore-Tex ett PTFE membran (teflon) bundet till tyg men med bättre ventilation. Windstopper finns laminerat både till fleece och till nylonliknande tyger.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-04-05 kl 14:16]
 
Patagonia?

Jag har precis börjat cykla och har köpt mig en Patagoniajacka med strech på ryggen.

Jag har i och för sig lite erfarenhet men jag tycker den fungerar bra trots att jag svettar mycket.

Den blir dock blöt på insidan men det tror jag är omöjligt att komma ifrån om man skall ha en vindtät jacka.

Enligt Naturkompaniet där jag köpte jackan var det deras bästa jacka för cykling.

Jag har även testat att springa i den vilket måste vara det tuffaste man kan göra om man skall testa andningförmågan.

Helt ok.

mvh
 
Har använt en tunt fodrad Newline löparjacka funkar bra
den är vindtät och acepabelt regn avstötande och väl ventilerad är det tillfäckligt varmt så kan man använda den utan underställ/t-tröja. Nackdelen är att den saknar fickor på ryggen (om man gillar sådana).
Igår så köpte jag en knallgul craft som är vindtät och hyfsat regntät med fickor på ryggen och dessutom går ner längre i ryggen. Vet dock inte hur den är. Återkommer med kommentarer i morgon efter cykelturen.

/Stefan
 
Test av Craft

Craftjackan funkar bra vindtät och bra fickor
den är ju inte isolerad men det fixar man ju enkelt själv med mer kläder.
Regnrätheten kunde jag bara testa i duschen och jag testade att blöta ner men vattnet pärlade sig bara och rann av, jag försökte även gnugga igenom vattnet men lyckades inte.
Jackan rekomenderas.

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Bra cykeljacka? Mountainbike 33
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9

Liknande trådar