Cykelinställning ?

Finns det några bra sidor om hur man justerar in sin nya cykel ? Sadelhöjd, styre o.s.v

Jag höjde sadeln ca. 1 cm på inrådan av en erfaren cyklist. Problemet är att jag nu får väldigt ont på insidan av låren !! I övrigt känns det helt rätt att höja sadeln. Bör jag sänka styret en aning ?

Att ställa in cykeln

Om du tittar i t.ex. Staffan Skotts Cykelboken ( funkar till sådant, men är cykeltekniskt helt antikverad )får du ett bra grundtips, sedan är det bara att exprimentera en halvcentimeter hit på sadelstolpen, en halv centimeter dit på styrstammen, skjuta sadeln några millimeter framåt eller bakåt etc.

Själv har jag t.ex. 5 mm i skillnad på mina vevarmar för att kompensera att mina ben är olika långa.

Domningar på insidan låren kanske också kan bero av att sadeln där är för bred?

Jag brukar göra så att jag sätter hålfoten på pedalen i lägsta läget och bäckenet rakt. Då ska benet vara nästan helt utsträckt. Det har funkat bra.

Hälen

Man skall sitta ordentligt på sadeln, med bäckenet rakt. Sträck ut benet och sätt hälen på pedalen som står i "klockan 6". Benet skall vara rakt då.

Annars så har Sheldown Brown (www.sheldownbrown.com) en hel del tips.

/Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg