Cykelglasögon

Huga, efter dagens morgonrunda i skogen (-2 grader när jag drog ut) där jag i princip inte såg någonting på grund av igenimmade glasögon så har jag insett att det är dags att fundera på "riktiga" cykel glajjor. Dessutom så blev det två trista vurpor på grund imman :(

I vanliga fall så har jag inga problem med imma, men idag var det lite kallare och jag körde lite hårdare så jag blev ruskigt varm...

Fungerar cykel glasögon verkligen? Är det ide att lägga pengar på det?
Eftersom jag har glasögon i vanliga fall (linser fungerar inte) så måste det gå att slipa glaset. Någon som har erfarenhet av det?

Så, i korthet:
1. Fungerar cykelglajjor och är dom prisvärda?
2. Någon här med erfarenhet av sådana där man kan slipa linserna?

/Mattias
 
Oakley

Har ett par Oakley M-Frame. Och dom jag har aldirg fått imma på dom. Men jag tror också att det har med att göra huvuvdfromen från människa till människa.
Kan tyvärr inte hjlpa dig med 2:an.
 
mlindstrom; sa:
1. Fungerar cykelglajjor och är dom prisvärda?

/Mattias

Jag har aldrig haft problem med att cykelglasögonen just vid kyla skulle imma så på det viset fungerar de ju. Men att glasögonen kan bli helt immfria tror jag inte på. Jag får problem i riktigt branta uppförsbackar att glasögonen immar igen. Men det brukar försvinna snabbt om man får lite fart efter backen.

Vad som hjälper något är att hålla glasögonen rena och att tvätta med diskmedel. Hjälper kanske inte mot imma men vattnet glider fortare av när det regnar.

Om de är prisvärda beror ju upp till var och en. BBB säljer ju hyfsade (jag har ej provat dem) för under 200 och Oakley M-Frame ligger på 1500. De är iaf tveklöst bättre än vanliga glasögon.

/Jonas U
PS
Woohoo! För mig blir det MTB premiär för säsongen idag! Dock inte i terräng eftersom vi fortfarande har en del snö och rätt så blött.
DS
 
Diskmedelstricket

Kör jag jämt med :)

Håller på och testar nu om det fungerar på samma sätt med skäljmedel. Det verkar fungera bra och glasögonen blir inte lika statiska (dra till sig damm) som i vanliga fall.

/Mattias
 
Sport och friluftsliv medför alltid proble för oss glasögonbärare. Kan du inte ha linser får du nog leta efter cykelglasögon där man kan snäppa fast slipade linser innanför. I cykelcitykatalogen finns Rudy Prodjekt som tycks använda detta system. Tror att det även finns många andra. Att sätta slipade linser direkt i glasögonen tror jag blir svårt då cykelglasögon är väldigt välvda. Slipade linser måste vara plattare.
Jag har inte testat något av detta men kollat runt lite. Ett problem kan vara att dubbla linser ger mer imma. Vet inte säkert men det känns rimmligt.
Av denna anledning valde att satsa mina pengar på ett par glaciärglasögon med slipade linser i vintras. De blev kanonbra. Imma är ett stort problem på vintern varför jag inte ville ha glasögon med dubbla linser.

Jag cyklar inte MTB särskilt mycket så jag har inga problem där. Tänkte själv satsa på billiga vindskyddande brillor och linser till racersäsongen.

/Andreas
 
ala; sa:
Sport och friluftsliv medför alltid proble för oss glasögonbärare. Kan du inte ha linser får du nog leta efter cykelglasögon där man kan snäppa fast slipade linser innanför. I cykelcitykatalogen finns Rudy .
/Andreas

Adidas har några modeller som använder denna metod, t.ex. Evil Eye. Sitter jäkligt skönt och ser coola ut. Stort utbud av utbytbara linser finns att köpa till.
Passar lika bra till MTB som skidåkning el. på löprundan.

/Stefan
 
Man tackar

Tack för tipsen. Hade inte tänkt på Adidas.

Jag är också emot dubbla linser (hade solglasögon clips). Det blir bara massa strul och eftersom det är dubbelt så många ytor som ljuset skall brytas igenom så blir det lite konstigt synfält ibland.

/Mattias
 
Oakley har infällda linser

Om jag hade 3000:- till övers så skulle jag köpa Oakleys (t ex M-Frame) med slipade linser insatta i glaset. Jag har bara sett det på bild, men det verkar inte vara några påhäng utan de tar ut ett hål och sätter in slipade linser istället.

/Raymond Bergmark
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimmen cykelglasögon med lins Mountainbike 4

Liknande trådar