Cykelgeneratorbelysning??????

jag undrar om någon har hört talas om någon i södra sverige som skulle göra en cykelgenerator som inte släpade mot hjulet jag tänker inte på shimanos navgenerator som kostar 1100 kr jag såg en prototyp på tekniska mässan förra året har sen inte sett något se dess
den skulle inte var svår att montera och pris ca 300 kr
är nu trött på batteri och slirande generatorer

Det finns gummihattar att sätta på dynamon för att den inte ska slira. De slits dock ut rätt snabbt. Jag tror faktiskt det både håller och biter bättre om man limmar på våtslippapper på huvudet. Det är i alla fall ingen fara för däcket med slippappret om någon undrar. Sedan börjar dynamon ofta kärva en del när den fått några år (och mil) på nacken.

För övrigt kostar inte Shimanos navdynamo 1100 kr, eller rättare sagt - för 1100 kr får man också ett helt hjul, en halogenframlampa och en automatisk strömbrytare som slår på lyset när det är mörkt.

Jag har Shimano-navet på min vintercykel och det fungerar utmärkt. Ljussensorn är så snabb och känslig att den vid ett tillfälle i skymningen slog av lyset när jag cyklade över några snöfläckar (sensorn är riktad nedåt). Rullmotståndet är försumbart när dynamon inte genererar ström och än bättre - motståndet är väldigt litet även när belysningen är igång.

kaw; sa:
Rullmotståndet är försumbart när dynamon inte genererar ström och än bättre - motståndet är väldigt litet även när belysningen är igång.

Borde inte en generator i navet generera ström så fort hjulet rullar? Motståndet borde allså vara samma även när ljuset är påslaget.

KLAGER; sa:
Borde inte en generator i navet generera ström så fort hjulet rullar? Motståndet borde allså vara samma även när ljuset är påslaget.
Nej, motståndet blir INTE detsamma!

Och ett tack till Inge för att han inte skrev isär rubriken även om den ändå blev lite märklig... ;o)

/Patrik

Guest

Gäst
Spänning

Den borde generera spänning så fort hjulet snurrar, men så länge man inte tar ut någon ström skall hjulet inte bromsas nämnvärt.

Re: Spänning

puide; sa:
Den borde generera spänning så fort hjulet snurrar, men så länge man inte tar ut någon ström skall hjulet inte bromsas nämnvärt.
Precis!

Generatorn genererar spänning, men så länge du inte har någon sluten krets, kan du heller inte ha någon ström. Eftersom effekten är lika med produkten av spänningen och strömmen, blir effektförlusten lika med noll.

Detta gäller alltså effektförlusten pga strömmen som generatorn producerar. Däremot kommer viss effektförlust, pga friktionen som måste övervinnas för att driva runt generatorn, att kvarstå...

/Patrik

Effektförlust??

patost; sa:
Precis!

Generatorn genererar spänning, men så länge du inte har någon sluten krets, kan du heller inte ha någon ström. Eftersom effekten är lika med produkten av spänningen och strömmen, blir effektförlusten lika med noll.

Detta gäller alltså effektförlusten pga strömmen som generatorn producerar. Däremot kommer viss effektförlust, pga friktionen som måste övervinnas för att driva runt generatorn, att kvarstå...

/Patrik

Effektförlusten för en navmonterad generator pga friktion borde ju vara lika med noll.

Detta är väl själva vitsen att ha generatorn i navet eftersom man då inte behöver driva någon utanpåliggande dynamo. (Det är väl inte så att generatorn har släpkontakter utan det borde ju i rimlighetens namn var en växelströmsgenerator?)

En lös dynamo däremot bromsar ju ganska mycket även utan belastning eftersom vi har en hel del friktion att ta hänsyn till.

mvh
Jan-Eric

Bara för att fortsätta det tekniska snacket: motståndet orsakas av permanentmagneten i generatorn som vill hålla sig fast i det järn som generatorns spole är lindad runt. När det går ström genom spolen ökar det "magnetiska motståndet" (jmf en elektromagnet).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg