Cykelfråga

Hej på er!
Nu behöver jag lite hjälp, kanske väldigt enkelt, men...

Var ska jag ha foten när jag trampar? Ena vaden är under uppbyggnad och blir lättare trött så om jag har fotsulan för långt bak,alltså om själva pedalen är under främre halvan av foten blir jag fortare trött tror jag. Det blir väl hävstångseffekt? Men mitt under foten sk. valvet känns inte så bra. För långt tillbaka. Jag gillar att ha trampan bakom där tårna slutar, men det blir lite jobbigt i längden.
Kollade på bibl. igår men fann inget. Sen ska ju inte benet vara helt sträckt heller när jag trampar runt. Finns det någon regel där också kanske?
Det är inte så enkelt att ställa in cykeln så att det blir bäst förhållande.

Tacksam för tips och råd
Birgit
 
För skonsam cykling med din vad, som verkar vara under rehab/läkning, så är det fördelaktigt att du har trampan längre bak under foten. Då är det omöjligt att utföra en dorsalflektion och koppla in vadmuskulaturen. Annars är det mer eller mindre en smaksak, i vanliga fall ska pedalen och tryck ligga på främre trampdyna.

Med tanke på din vad så nämner jag också att ju mer du står eller stiger upp och ned i sadel desto mer kommer du jobba med vaderna. Det beror också på vilken teknik du har å om du använder cykelsko med clips. Benen ska vara lite böjda i ytterläge annars slits knä å ligament och foten skall vara plan mot marken i rörelse, men beroende på hur mkt vila din vad är i behov av kan det som sagt va bra med att flytta foten en bit bak.

Cykling on

L
[Ändrat av drakfisk 2006-08-08 kl 11:36]