Cykelförvaring; Appropå en

aktuell tråd på mtb-forumet om ringtryckets påverkan av temperaturen hakar jag på med en fråga:

Finns det några bra belägg för att cykelhjul med moderna gummislangar och gummidäck inte skall förvaras med samma tryck som de har när man cyklar?

Att ett hjul eller en cykel som inte är pumpat/pumpad kan må bättre av att förvaras hängande på en krok kan jag förstå då ständig deformering på samma punkt möjligen skulle kunna leda till bestående asymmetri eller någon form av kemisk eller biologisk påverkan från underlaget, t ex ledande till punktpåverkan på gummit, men att förvara cykeln pumpad borde motverka sådana tendenser?

Eller medför ett högre ringtryck med luft snabbare oxidativ nedbrytning av gummit i innerslang respektive däck?

I så fall borde cykeln förvaras i syrefri miljö. (Så nördig är inte ens jag).

Vissa racercyklister använder innerslangar av latexgummi och operationshandskar av latex åldras påtagligt snabbt har jag märkt så möjligen gäller det att förvara latexslangar utan ringtryck.

Thure
 
Tävlade tidigare på cykel i tempolopp! Oftast 30km vändpunktbana tävling mot klockan!
Körde då på mkt lätta fina hjul å däck(å dyra) Hade oftast i 9,5-10kg i däcken(ibland även 11,0kg)
Pumpade däcken innan start å släppte ut direkt efter målgång. Kan inte tänka mig att det kan vara nyttigt för varken däck(väven) å fälgen(inormt tryck på fälgkanten)
Sen vill man ju alltid ha korrekt tryck när man ska ut på en runda så då pumpar man ju ändå.
Luften går ju även långsamt ut om cykeln står lite.
Hade även en kompis som körde slicks på MTB med rätt högt tryck hans fälg veks sig utåt av bara däckstrycket!
Så jag fortsätter nog släppa ut lite luft ur mina dyra däck efter träning!

/Janne
 
Latexslang

På tal om latexslang så gillade jag aldrig dom pga att dom släppte luften så fort att däcken blev sega i slutet på en 10-15 mila tur!
På en Vättern Runda var du tvungen fylla på luft minst 1ggr!
Håller även med om att latex ej var speciellt åldersbeständigt, några år gammla slangar kunde man nästan smula sönder med händerna!

/Janne
 
Hade även en kompis som körde slicks på MTB med rätt högt tryck hans fälg veks sig utåt av bara däckstrycket!

/Janne

Körde med 26*1'' slicks med 8-10 bar på budcykeln utan att spräcka några fälgar pga av det. Möjligen att dom gav upp lite tidigare än dom hade gjort med lägre tryck, men gett upp hade de ändå, pga utslitna fälgsidor. Sen jag slutade köra med fälgbromsar har jag inte spräckt några fälgar, varken med slicks eller skogsdäck på.

Vad gäller Thures ursprungliga fråga har jag inget att tillföra, annat än att jag aldrig bryr mig om att tömma luft ur däcken.
 
En fin å lätt innerslang kostar väl 80-125:-(behöver säkert inte tappas på luft! Ett mkt lätt å fint däck kan därimot kosta upp mot 650:- (2st 1300:) Ett sånt racerdäck som kan tåla upp till 14kg tryck tror jag mår bra av att man sänker trycket mellan turerna!
Har själv märkt att billigare däck(snackar om smala racerdäck) tappar formen om dom får stå länge med högt tryck!

/Janne
 
Tävlade tidigare på cykel i tempolopp! Oftast 30km vändpunktbana tävling mot klockan!
Körde då på mkt lätta fina hjul å däck(å dyra) Hade oftast i 9,5-10kg i däcken(ibland även 11,0kg)
Pumpade däcken innan start å släppte ut direkt efter målgång.
/Janne

OT fråga (trådkapning)

Hur (med vilken pump) pumpar man ett däck med över 10 bar?. Manometern på min pump går visserligen till 11 bar, men när jag är uppe i 6-7 bar så orkar jag inte rubba pumphandtaget mer.

På bensinstationen har jag för mig att den bärbara påfyllaren går till 7 bar. Brandbilarna har nog mer är 10-12 bar i däcken, men det är inte alla förunnat att ha en egen kompressor i cykelkällaren.

Per Brune
 
Det beror nog på pumpen. Har en SKS fotpump har inga problem pumpa däcken till 11,0kg som är det maxtryck jag använder när det är perfekta förhållande(fast däcket tål 14kg tryck)

/Janne
 
En fin å lätt innerslang kostar väl 80-125:-(behöver säkert inte tappas på luft! Ett mkt lätt å fint däck kan därimot kosta upp mot 650:- (2st 1300:) Ett sånt racerdäck som kan tåla upp till 14kg tryck tror jag mår bra av att man sänker trycket mellan turerna!
Har själv märkt att billigare däck(snackar om smala racerdäck) tappar formen om dom får stå länge med högt tryck!

/Janne

haha coolt. 1300 kostade hela min cykel. ;)
 
Letade i mina

cykelböcker och hittade i Skotts Tidens Cykelbok en uppgift på att tubdäck bör förvaras med luften utsläppt. Förstår att det kanske gäller tävlingsdäck av kanttrådstyp också men i övrigt verkar det lite osannolikt. Formen på ett däck bör vara nära cirkelns dvs den form som en ideal cykelslang får uppblåst? (om man undantar fälgen inverkan) Hur kan däcket tapp den formen utan att bli asymetriskt?

Thure
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg