Cykelförsäkring

Finns det någon som kan tipsa om hur man lämpligast försäkrar sin cykel? Jag har en ganska dyr racercykel. Möter samtidigt ett ´"ljumt" intresse för att inte säga oförstånd ifrån försäkringsbolag jag talat med. Allmänna regler för ersättning av försvunnen cykel är ju i sammanhanget "löjligt".
Jag har tilläggsförsäkrat den via "Smart Safety" men detta avser ju bara självrisken till en annan försäkring.
Kan jag tilläggsförsäkra den i samband med att jag farktar den med flyg? Förra sommaren var den försvunnen några veckor då Sterling hade slarvat bort den. Visserligen kom den så småningom, men det var ganska svettigt.

Sist jag kollade så gav det väldigt lite. Självrisken var hög och avskrivningen var 25% / år.
Två alternativ du kan undersöka:
1) Bortse från att det är en cykel och försök försäkra den som "sportutrustning".
2) Beroende på hur du har den inlåst KAN den även gå under "bohag" om du är bra på att argumentera för din sak.
3) Förra gången jag reste med cykel så betalade jag stora delar av resan med kontokort, då kunde jag utnyttja kortets reseförsäkring, där handläggaren lovade att om cykeln blev stulen så skulle kortets reseförsäkring täcka inköp av ny cykel på plats, så att resan skulle kunna slutföras. Några villkor fanns det:
I) jag kunde styrka cykelns värde innan den försvann.
II) Att jag hade en kopia av polisanmälan av stölden
III) sen litegrann om lås, oaktsamhet och sådär.

Men kolla innan, jag behövde aldrig prova bolagets löfte, och villkoren kan säkert variera från bolag till bolag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg