Nåt att roa er med tills dess att sopmaskinerna kommer fram...
För nåt år sen så såg jag en annons på nätet om färddatorer till inlines, men lagom tills dess att jag bestämt mig för att beställa en så var naturligtvis produkten försvunnen. Först tänkte jag använda en trådlös cykeldator från Polar, men deras hjälpsamma tekniska support svarade att den inte accepterade så små hjuldiametrar. Något modstulen lade jag idén på hyllan tills jag passerade Claes Ohlson-butiken i Insjön. Inte nog med att de hade tokrea på utgående modeller Sigma cykeldatorer, de hade dessutom tid att plocka fram en och kolla vilka hjuldiametrar den accepterade. Det här var tydligen en lagom korkad model, för den protesterade inte trots att jag matade in ett ur cykelperspektiv fullständigt orimligt värde på hjuldiameter
Sagt och gjort, jag köpte en och åkte hem och gjorde en skridskointegrering.
En liten bockad plåt, en skruv och en bit dubbelhäftande tejp blev ett fäste för pickupen.
Magneten fastnade direkt med lagom presspassning mellan ekrarna i hjulet.
Displayen hakade jag fast i hyskorna för snörningen med samma o-ring som annars hade använts till styret.
Körde med den i somras, och den har funkat över förväntan. Jämfört med en GPS så visar den fel ungefär 3%. Med sån prestanda tror jag inte ens att jag ids försöka att justera den...
Jag var lite fundersam över hur högt i hastighet den skulle fungera. Det stod visserligen att mätgränsen var 300 km/h, men eftersom det inte stod vid vilken hjuldiameter det gällde så var ju inte det till så mycket hjälp. Högsta registrerade hastighet är IAF 36 km/h, vilket känns rätt rimligt.
Visst, har man en GPS kan man ju få samma funktioner, men för 50 spänn och lite pyssel så tycker jag att den gör ett bra jobb!
(bra också för att hålla reda på hur långt man egentligen åker, och när man servade lagren senast.)
För nåt år sen så såg jag en annons på nätet om färddatorer till inlines, men lagom tills dess att jag bestämt mig för att beställa en så var naturligtvis produkten försvunnen. Först tänkte jag använda en trådlös cykeldator från Polar, men deras hjälpsamma tekniska support svarade att den inte accepterade så små hjuldiametrar. Något modstulen lade jag idén på hyllan tills jag passerade Claes Ohlson-butiken i Insjön. Inte nog med att de hade tokrea på utgående modeller Sigma cykeldatorer, de hade dessutom tid att plocka fram en och kolla vilka hjuldiametrar den accepterade. Det här var tydligen en lagom korkad model, för den protesterade inte trots att jag matade in ett ur cykelperspektiv fullständigt orimligt värde på hjuldiameter
Sagt och gjort, jag köpte en och åkte hem och gjorde en skridskointegrering.

En liten bockad plåt, en skruv och en bit dubbelhäftande tejp blev ett fäste för pickupen.
Magneten fastnade direkt med lagom presspassning mellan ekrarna i hjulet.

Displayen hakade jag fast i hyskorna för snörningen med samma o-ring som annars hade använts till styret.

Körde med den i somras, och den har funkat över förväntan. Jämfört med en GPS så visar den fel ungefär 3%. Med sån prestanda tror jag inte ens att jag ids försöka att justera den...
Jag var lite fundersam över hur högt i hastighet den skulle fungera. Det stod visserligen att mätgränsen var 300 km/h, men eftersom det inte stod vid vilken hjuldiameter det gällde så var ju inte det till så mycket hjälp. Högsta registrerade hastighet är IAF 36 km/h, vilket känns rätt rimligt.
Visst, har man en GPS kan man ju få samma funktioner, men för 50 spänn och lite pyssel så tycker jag att den gör ett bra jobb!
(bra också för att hålla reda på hur långt man egentligen åker, och när man servade lagren senast.)