Testvärde
Hallå!
Jag tycker det är konstigt att dina testvärden skiljer sig så mycket, mitt tips är att någon någonstans gjort fel.
Vilken typ av ergometertest gjordes, samma belastning hela tiden, eller var det ett progressivt test? Annars har jag åsikten att ergometertest ger en relativit bra bild av en persons kondition om man menar att kondition är förmågan att ta upp en viss mängd syre i förhållande till kroppsmassa. Men knappast någon exakt vetenskap.
Varians kan annars förekomma av flera olika orsaker:
-Kondition (om man menar förmågan att prestera) är till viss del grenspecifik, dvs springer man mycket blir man bra på det, cyklar man mycket blir man bra på det. (Kapaciteten på syretransporten är konstant, men tex. muskler rörelsemönster är till viss del grenspecifika)
-En infektion i kroppen skickar upp pulsen rejält, men man kan ofta prestera hyfsat en kortare stund, eftersom du inte använder pulsen som en variabel vid coopers test, kan detta vara en förklaring.
-Vid alla slags tester är det ju vad man kan prestera vid det exakta testtilfället som mäts. Har man tex. ätit eller sovit dåligt kan det också påverka resultatet. Kanske hade du just ätit innan ergometertestet kan också resultatet påverkas.
Men som sagt känns det som om skillnaden mellan "dålig kondition" och "mycket bra kondition" är för stor för att någon av ovanstående tillfälligheter skall vara hela orsaken.
VIsst är testvärden viktiga och kan ge en "vink på vägen"(nytt uttryck, jag uppfann just nu!?), men det är vad man presterar som räknas....
Mattias