cykelcross?

Satt och läste på Cykelcitys hemsida om den nya flugan cykelcross. Jag kände dock inte att jag fick någon riktig kläm på det hela. Vad är det egentligen? Är det som ett mellanting mellan racer och MTB? Jag tycker det låter väldigt likt crosscountry på MTB och på beskrivningen tycker jag en MTB cykel borde funka utmärkt. Kan någon förklara för mig vad som är skillnaderna mellan MTB och cykelcross (både hur man kör och vilka grejer man har) och vad det är som gör att cykelcross skulle vara så mycket roligare???

...eller är det bara ett sätt för cykelhandlarna att tjäna pengar då alla plötsligt ska ha en till cykel i garaget?

/Andreas

cykelcross

Jag tror att med cykelcross har man cykeln med 28" hjul,och att de finns inte så mycket mer som är annorlunda.Du kan inte få en bra framgaffel med fjädring,30mm ungefär och det är inte mycket.Jag tror att det är för folk son gillar att cykla i skogen på stigar utan svårigheter och som också vill använda den för vardagsåkning.Jag kan förstår men själv foredrar de utmaningar som man klarar med en riktig mountainbike.
Oli.

Vad jag har förståt !

Hej !

Cycelcross är stort i mellan Europa och vissas ganska flitigt på t.ex. Eurosport. Uppläget på tävlingarna är sånt att man ofta kör en varv bana som går vad jag har sett i ganska öppen terräng. Banan består av väg kröning och gräspartier utan några tekniska svårigheter
Något roligt är att det ofta finns med ett eller flera hinder på banan där man måste hoppa av cykeln och bära den. Om man ska försöka jämföra detta med något så får det nog bli terräng löpning.

Tävlingsformen ser rolig ut mycke fart högt tempo och massor av flås, måste va hur jobbigt som helst !

Detta är alltså definitivt ingen ny fluga utan har funnits bra länge men aldrig varit stort i Sverige.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg