(a.k.a: Samma gamla fråga men med ny twist i rubriken. Sorry!)
Nu är nöden förvisso av ganska lindrig och angenäm art men jag vore ändå hjärtligt tacksam för all hjälp. Min mtb ska bli fulcykel och jag måste välja mellan Cannondale ”Elite Road Caad9” och Cannondale ”Cyclocross CX9”. Är det någon som haft förmånen att jämföra just dessa vidunder? Specen ser ut att vara i det närmaste identisk. Den mest påtagliga skillnaden ligger väl i bromsar, vevparti och kedjestag/baktriangel (Jo, jag ser att crossen har andra däck. Annars tack!)?
Jag har rötterna i skogen, om vitsen ursäktas, men nu ligger tonvikten på motionscykling på landsväg enligt Klassiker-devisen ”Långt, lugnt, länge”. Jag är hyfsat vältränad men tävlar inte annat än en och annan motionstävling (läs: Vätternrundan). Dessutom hoppas jag på någon kortare UltraLätt-touring och en crossrunda då och då. Men som sagt, MESTADELS LANDSVÄG!
Hur väl skulle en CX9-a uppföra sig på vägen om man slängde på slicks? Skulle en racernovis som jag över huvud taget märka någon skillnad och i så fall i vilket avseende? För mig låter det onekligen som om crossen erbjuder litet fler användningsområden men frågan är vilka landsvägsegenskaper jag får offra för detta? Vad är viktskillnaden mellan dem? Hur mycket tåligare är CX9-an/hur ”klen” är roadien (går det över huvud taget köra sönder en alu-dale under normala omständigheter..?)? Vilka däckdimensioner fungerar på Caad9 med 105-/Ultegrabromsar? Kan man klämma in skärmar på crossen? Andra synpunkter? Jag tar tacksamt emot all hjälp!
Nu är nöden förvisso av ganska lindrig och angenäm art men jag vore ändå hjärtligt tacksam för all hjälp. Min mtb ska bli fulcykel och jag måste välja mellan Cannondale ”Elite Road Caad9” och Cannondale ”Cyclocross CX9”. Är det någon som haft förmånen att jämföra just dessa vidunder? Specen ser ut att vara i det närmaste identisk. Den mest påtagliga skillnaden ligger väl i bromsar, vevparti och kedjestag/baktriangel (Jo, jag ser att crossen har andra däck. Annars tack!)?
Jag har rötterna i skogen, om vitsen ursäktas, men nu ligger tonvikten på motionscykling på landsväg enligt Klassiker-devisen ”Långt, lugnt, länge”. Jag är hyfsat vältränad men tävlar inte annat än en och annan motionstävling (läs: Vätternrundan). Dessutom hoppas jag på någon kortare UltraLätt-touring och en crossrunda då och då. Men som sagt, MESTADELS LANDSVÄG!
Hur väl skulle en CX9-a uppföra sig på vägen om man slängde på slicks? Skulle en racernovis som jag över huvud taget märka någon skillnad och i så fall i vilket avseende? För mig låter det onekligen som om crossen erbjuder litet fler användningsområden men frågan är vilka landsvägsegenskaper jag får offra för detta? Vad är viktskillnaden mellan dem? Hur mycket tåligare är CX9-an/hur ”klen” är roadien (går det över huvud taget köra sönder en alu-dale under normala omständigheter..?)? Vilka däckdimensioner fungerar på Caad9 med 105-/Ultegrabromsar? Kan man klämma in skärmar på crossen? Andra synpunkter? Jag tar tacksamt emot all hjälp!