Cykelbud i New York

Såg ni programmet på SVT igår som handlade om Cykelbud i NYC? Imponerande...först och främst så verkade alla helt tokiga i skallen...dom skulle sprida budskap om Jesus hit och dit...vissa sov över i tunnelbanan osv...

Vissa hårdingar körde på racerhojar utan bromsar och med fast nav (som på en trehjuling)...

Och självklart så hade dom också en tävling där det gällde att orientera sig fram i NY till olika checkpoints...utan bromsar såklart!
En tjej komfarandes i hög fart och skulle ta en checkpoint när hon missade lappen och banade rakt ut i en korsning och blev påkörd av en taxi från sidan...hon klev upp helt oberörd...!

Erbarmligt!

Såg dokumentären med stigande olustkänsla!

Har själv skavt asfalt som cykelbud i Stockholm, men det är en helt annan femma här. De stackarna som hojjade i NYC var ju utfattiga pundare som inte hade nån annan möjlighet att överleva. Filmen gjorde mig riktigt illa till mods faktiskt.

I Stockholm är det unga killar direkt från gymnasiet o.dyl. som cyklar några månader i snitt innan de lägger av efter att ha fått problem med knäna, vurpat illa eller helt enkelt tröttnar när det börjar bli kallt på hösten.

Här finns försäkringar, anständiga arbetsvillkor och möjlighet till hyffsad lön efter några månader när man lärt sig stan och vet var man har sina kunder. Man kör på företagets cyklar och i företagets kläder (bra saker, inte alls som i NYC!) och behöver inte hålla på och meka om nåt går sönder. Desutom kör man här med komradio, så man får direkt (oftast!) kontakt med växeln om något strular.

Kan inte annat än beklaga arbetsvillkoren för cykelbud i NYC.

En sak som däremot är densamma här som där är animositeten mellan cykelbud, taxichaffisar och poliser. Men glädjande nog verkar den vara betydligt mildare här än där.

/ "Tom i city" alias G

Guest

Gäst
Jepp, jag såg programmet. Frågan är om alla cykelbud är som de vi såg? NY är ju trots allt folkrikare än hela svedala.

Men det är kanske som i sången som Frank sjunger...If You can make it there....

För er som missade det går det en repris den 16/8

Öööh?

tigertamjaren; sa:
En sak som däremot är densamma här som där är animositeten mellan cykelbud, taxichaffisar och poliser. Men glädjande nog verkar den vara betydligt mildare här än där.

/ "Tom i city" alias G

Que´? Animositeten?? Förlåt en bonde, men vad betyder det?
/BAX

Re: Öööh?

BAX; sa:
tigertamjaren; sa:

/ "Tom i city" alias G

Que´? Animositeten?? Förlåt en bonde, men vad betyder det?
/BAX

Hmm...du har rätt...klurigt ord...men det bör väl betyda nåt angående osämjan mellan taxichaffisar, snuten och cykelbuden...

Kul att filmen får uppmärksamhet, då har den gjort nytta!!!!

Att köra "fixie" som är slang för fxed wheel, de hojjar som många verkar köra på i NY är att betrakta som klult bland bud, det är bara dom rutinerade, duktiga som klarar och vågar det...Har själv provat under lugna föhållanden men skulle nog undvika att buda på en i det längsta...(men dom säger att man vänjer sig;-))
Och tävling har det varit i Sthlm också, för ca 3 veckor sen. Segraren klarade 21 km på ca 36 min!(fast MED bromasar)

Tycker också att det var lite synd att dom nästan bara hade med så udda folk i filmen, även i NY finns det duktiga cykliskter som inte är halvt eller helt utslagna(jag har träffat flera) Däremot har inga företag där uniformskrav som många har här hemma... Det strider lite mot imagen som cykelbuden har!

Sen skulle jag vilja kommentera lite av vad tigertamjaren sa:

-----------------------
I Stockholm är det unga killar direkt från gymnasiet o.dyl. som cyklar några månader i snitt innan de lägger av efter att ha fått problem med knäna, vurpat illa eller helt enkelt tröttnar när det börjar bli kallt på hösten.
-----------------
Visst finns det sådana, men det är lustigt...de flesta som kör längre än 6 mån blir kvar. Jag känner flera som har hojjat i snart 10 år!
Själv närmar jag mig 3 år på två hjul i stan!
-----------------------
Här finns försäkringar, anständiga arbetsvillkor och möjlighet till hyffsad lön efter några månader när man lärt sig stan och vet var man har sina kunder. Man kör på företagets cyklar och i företagets kläder (bra saker, inte alls som i NYC!) och behöver inte hålla på och meka om nåt går sönder. Desutom kör man här med komradio, så man får direkt (oftast!) kontakt med växeln om något strular
---------------------------

Många är anställda och får cyklar, kläder mm, men många är egna företagare anslutna till ett budföretag, precis som dom i NY. Och då får man fixa själv!
Att det fortfarande finns bud i NY som kör utan radio är däremot helt knäppt! Framför allt där, eftersom det finns rätt smidiga system integrerbara med deras mobiltele.nät!

That's my 2 cents - som dom säger där borta!

Fixies

Det är svårt, det är farligt och det är annorlunda. Det är väl jakten att vara värst bland de värsta som drivit fram det.

Det räcker liksom inte att vara småknäpp (alla är självklart inte det) och cykelbud utan man måste cykla på en trafikfarligcykel utan bromsar med.

Var och en blir salig på sin religion brukar man ju säga...

/Mattias

Lön

Jag bodde en (mycket kort) period i STHLM nu i sommar och skulle testkört som cykelbud åt Pickup, men det blev aldrig av då jag flyttade tillbaka till Kalmar.
Jag funderar lite på vad man tjänar!? Antar att du vet det...

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
jag kan inte låta bli att kommentera :)

Alltså de personligheter man såg i filmen var ju helt fantastiska! Minns inte vad folk hette men vad sägs om den snubben som blivit av med ett ben när han räddade en annan människa och inte skulle tveka att göra det igen!? Eller han som battle'ade med snuten och stannade vid rödljus mitt i en jakt för att ge snuten till 'handikapp'!?
Och sen hela iden med med fixed baknav!!!

Förresten, Om det är nån med TV-in kort som har lust att spela in reprisen det på lördag så bjuder jag på öl! (Alltså inte på VHS utan i divx eller liknande)

//texas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr New Zealand? Långcykling 1
Newlin Cape York - Tasmanien (Australien) Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg