Kul att filmen får uppmärksamhet, då har den gjort nytta!!!!
Att köra "fixie" som är slang för fxed wheel, de hojjar som många verkar köra på i NY är att betrakta som klult bland bud, det är bara dom rutinerade, duktiga som klarar och vågar det...Har själv provat under lugna föhållanden men skulle nog undvika att buda på en i det längsta...(men dom säger att man vänjer sig;-))
Och tävling har det varit i Sthlm också, för ca 3 veckor sen. Segraren klarade 21 km på ca 36 min!(fast MED bromasar)
Tycker också att det var lite synd att dom nästan bara hade med så udda folk i filmen, även i NY finns det duktiga cykliskter som inte är halvt eller helt utslagna(jag har träffat flera) Däremot har inga företag där uniformskrav som många har här hemma... Det strider lite mot imagen som cykelbuden har!
Sen skulle jag vilja kommentera lite av vad tigertamjaren sa:
-----------------------
I Stockholm är det unga killar direkt från gymnasiet o.dyl. som cyklar några månader i snitt innan de lägger av efter att ha fått problem med knäna, vurpat illa eller helt enkelt tröttnar när det börjar bli kallt på hösten.
-----------------
Visst finns det sådana, men det är lustigt...de flesta som kör längre än 6 mån blir kvar. Jag känner flera som har hojjat i snart 10 år!
Själv närmar jag mig 3 år på två hjul i stan!
-----------------------
Här finns försäkringar, anständiga arbetsvillkor och möjlighet till hyffsad lön efter några månader när man lärt sig stan och vet var man har sina kunder. Man kör på företagets cyklar och i företagets kläder (bra saker, inte alls som i NYC!) och behöver inte hålla på och meka om nåt går sönder. Desutom kör man här med komradio, så man får direkt (oftast!) kontakt med växeln om något strular
---------------------------
Många är anställda och får cyklar, kläder mm, men många är egna företagare anslutna till ett budföretag, precis som dom i NY. Och då får man fixa själv!
Att det fortfarande finns bud i NY som kör utan radio är däremot helt knäppt! Framför allt där, eftersom det finns rätt smidiga system integrerbara med deras mobiltele.nät!
That's my 2 cents - som dom säger där borta!