Cykelaffärer i Sthlm

som har lite långfärdscyklar hemma, var hittar man dem? De flesta jag har varit i skakar bara på huvudet. Är jag dömd att beställa på nätet? Jag vill klämma och känna lite först ;-)
 
Cykloteket

har tidigare haft någon av Cannondales touringcyklar. Cykelnettto har ju sålt Marins sortiment och du kan ju åka till Knivsta och titta. Har för mig att det finns någon handlare i Tullinge eller Tumba också som säljer en tysk långfärdscykel. Håkan C har nog koll.

Thure
 
Norvelo + Dr. Spoke!

Sedan en tid ryms Dr.Spoke och Norvelo under samma tak på Vanadisvägen 44. Drivs av Stockholms mest kunniga och tillmötesgående personal. Osäker på vad som finns i butiken men de har tidigare sålt flera olika prisvärda ramar/cyklar från Surly, Soma och Bob Jackson. Priset för att låta butiken bygga upp en hoj som redan från början passar dina mått och behov blir ungefär det samma som att handla en cykel ihopskruvad i Kina av en finnig nolla på Cykloteket, Cykelcity, CykelNetto mfl och sedan spänna ekrar hjul, byta styre, sits osv.
 
Prisvärd långfärds cykel

Hej ! Det är ju alltid bra att prova cykeln först, men om du mätt upp vilka mått du ska ha, finns massor av hjälp på nätet, så borde det bli rätt även med en webb bike. Nedan cykel är vädigt fin.

Allt beroende på var du ska cykla, skivbromsar och dämpgaffel kanske inte alla vill ha, men det är lyxigt.

Full XT +skärmar + pakethållare 9000:-
http://www.bike-discount.de/shop/k96/a13077/tcs-90-tr-disc-2009-white.html

ps. vanadisvägen 44, höga verkstadskostnader + inget kvitton, inte imponerad. Dåligt med cyklar att test.

Go tur
 
Senast ändrad:
Ang fultyska cyklar.

Stora ord från någon som rekommenderar en cykel med no-name ram i aluminium med komplicerade rapidfirereglage, diskbroms, maskinbyggda hjul och budgetgaffel osv.
Vet inte vilken gång i ordningen jag skriver detta men det är helt onödigt tunga och komplicerade delar för långfärdscykling. När de slitits ut eller olyckan är framme är de mycket svåra att hitta reservdelar till och/eller helt omöjliga att laga.

Jan Christiansen, Norvelo är än av Skandinaviens mest meriterade långfärdscyklist och minns jag rätt gav han upp en karriär som ingenjör för att ägna sig åt sitt stora intresse. Detsamma gäller Phil McNaughton aka Dr Spoke som doktorerat i mikrobiologi. Han arbetade i flera år som chefsmekaniker på Cykloteket innan han startade Sveriges bästa mtb-butik på söder. Jämför man servicepriserna ligger Cycloteket ca 50-100% högre än Dr Spoke!
 
Het potatis!!

Dom flesta kör turer på semestern i civiliserade områden, om detta forum bara är för jorden runt färder har du kanske rätt (då skulle jag oxå välja att bygga en cykel från grunden . Men att påstå att "komplicerade rapidfirereglage" skulle vara skit för en touringcykel för semestern är inte seriöst, har kört minst 600 mil med mina som längst. Jag tycker att 500:- (arbetskostnaden) för vevlagerbyte är dyrt, tog 10-15 min. Kul att du tycker dom är bra.

Klart slut
semester turer
 
Långfärdscykel, då tycker jag du ska kolla på liggcykel också dom är riktigt sköna på långfärd. Tyvärr bara ett märke som du hittar i stockholms trakten, Hase som Cykelnetto säljer. Jag skulle hellre rekomendera Challanger som du hittar på www.liggcyklar.se (Halmstads trakten) eller HP Velotechnik som www.jary.se (Växjö) säljer sen är det ont om Svenska butiker.
 
Tack för vidare tips. Jag är benägen att hålla med om att skivbromsar och dämpning inte passar mig. Jag är främst intresserad av att cykla i Syrien, CentralAsien, Afrika och västra Kina. Jag är rädd att sådana delar bara skulle ställa till det.
Liggcykel vill jag inte heller ha, jag är förtjust i den mer estetiska upprätta ställningen. Jag ska ringa de på Vanadisvägen och se vad de säger.
 
...skivbromsar ..inte passar mig. ... Jag är rädd att sådana delar bara skulle ställa till det.

Har man hydrauliska bromsar finns förstås möjligheten att slangen skulle skadas(eller ngt annat läckage uppstår), vilket är lite svårt att improvisera ihop längs vägkanten. Fast då finns ju de vajeraktiverade också.
Men överlag är skivbromsar så driftsäkra att jag skulle anse det där som ett icke-problem. Oroar man sig för det kan man lika väl oroa sig för att vevlagret skall spontanhaverera t.ex.

Vill man ha livrem och hängslen så kan man ju skaffa en cykel med både V-bromstappar och skivbromsfästen på ramen, samt hjul med discnav och fälgbromsfälgar. Sen börjar man resan med skivbromsar och skulle oturen vara framme i långtbortistan får man väl montera v-bromsar då istället.
Den bättre bromsförmågan och den längre livslängden på fälg och klossar är väl värd den lilla, lilla riskökning som den ökade komplexiteten utgör.

...dämpning inte passar mig. . Jag är rädd att sådana delar bara skulle ställa till det.
Dämpning är väl mer kontroversiellt, och innebär väl alltid nån form av strul när det ska kombineras med att ha packning på cykeln. Sen verkar det vara så att fina gafflar vill ha service rätt ofta, och enkla gafflar är just enkla.
Ska man mest nöta asfalt kan man ju lätt vara utan, men ska man ta långa dagar i sadeln på stigar och liknande så är det faktiskt rätt skönt att slippa att få varje ojämnhet direktförmedlad upp i sittbenen och handlederna.
Det låter kanske som om det "bara" skulle vara en komfortgrej, men kan faktiskt handla om rätt mycket cykeleffektivitet också. En elastomerdämpare kan i princip inte haverera på ett katastrofalt sätt, men är ändå tillräckligt bra för att ta udden av ojämnheterna.
 
Cannondale Touring

Jag köpte min Cannondale Touring på Cykelspecialisten på Långholmsgatan på Söder i Stockholm. Mycket nöjd är jag både med cykeln och med fantastiskt bra hjälp och service i butiken.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg