...skivbromsar ..inte passar mig. ... Jag är rädd att sådana delar bara skulle ställa till det.
Har man hydrauliska bromsar finns förstås möjligheten att slangen skulle skadas(eller ngt annat läckage uppstår), vilket är lite svårt att improvisera ihop längs vägkanten. Fast då finns ju de vajeraktiverade också.
Men överlag är skivbromsar så driftsäkra att jag skulle anse det där som ett icke-problem. Oroar man sig för det kan man lika väl oroa sig för att vevlagret skall spontanhaverera t.ex.
Vill man ha livrem och hängslen så kan man ju skaffa en cykel med både V-bromstappar och skivbromsfästen på ramen, samt hjul med discnav och fälgbromsfälgar. Sen börjar man resan med skivbromsar och skulle oturen vara framme i långtbortistan får man väl montera v-bromsar då istället.
Den bättre bromsförmågan och den längre livslängden på fälg och klossar är väl värd den lilla, lilla riskökning som den ökade komplexiteten utgör.
...dämpning inte passar mig. . Jag är rädd att sådana delar bara skulle ställa till det.
Dämpning är väl mer kontroversiellt, och innebär väl alltid nån form av strul när det ska kombineras med att ha packning på cykeln. Sen verkar det vara så att fina gafflar vill ha service rätt ofta, och enkla gafflar är just enkla.
Ska man mest nöta asfalt kan man ju lätt vara utan, men ska man ta långa dagar i sadeln på stigar och liknande så är det faktiskt rätt skönt att slippa att få varje ojämnhet direktförmedlad upp i sittbenen och handlederna.
Det låter kanske som om det "bara" skulle vara en komfortgrej, men kan faktiskt handla om rätt mycket cykeleffektivitet också. En elastomerdämpare kan i princip inte haverera på ett katastrofalt sätt, men är ändå tillräckligt bra för att ta udden av ojämnheterna.