cykel

Är lite sugen på att cykla Treriksröset -Smygehuk.Och tänker vara ute ca 3-4 veckor .Och skulle vilja ha tips på lämplig cykel.
MVH JA
 
Alla cyklar

kan vara aktuella.

Vill du ha bockstyre? Hur mycket packning? Budget? Använda cykeln till vad efter Smygehuk? Nav eller kedjeväxlar. By the way cykla söderifrån i stället mera chans till medvind.

Viktigt att tänka på är bland annat SPD-liknande pedaler och bra cykelskor, cykelbyxor, bra sadel, styre med alternativa positioner för att kunna variera åkställningen, bra pakethållare, gärna lowrider fram, reflexer och lyktor, varselväst, hjälm, kartor.

Liggcykel?

Thure
 
Vilken väg du än väljer så handlar det om landsvägscykling. En kort MTB ger dålig plats för packning men måhända avser du cykla med plastkort. Mitt förslag blir en racer eller hybrid.
Som Thure så riktigt påpekat blåser det mera från söder än norr.
//J
 
Hur mycket

utrustning skall du ha med? Dvs tält kök eller creditcardtouring?

Bockstyre skulle jag satsa på själv.

Du kan komma rätt billigt undan med en begagnad inte alltför extremlättad stålracer som du förser med skärmar samt fram- och bakpakethållare.

Thure
 
siktar på vandrarhem och stugor.Känns roligar att börja i norr och cykla söder ut(hem).Tips på hybrid eller racer till rätt peng?(kanske slänger med tältet)
 
Jag skulle ha satsat på en renodlad touringcykel om jag skulle ge mig på den sträckan med packning. Förslagsvis en Kona Sutra. Den ligger på ca 15.000:- ny, men du kanske kan hitta en prissänkt 07:a eller en begagnad.
Häggs har en '06:a för styvt 12'. http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?products_id=999

Sutra '08: http://www.konaworld.com/08_sutra_w.htm
Sutra '07: http://www.konaworld.com/bikes/2k7/SUTRA/index.html

- Snällare sittställning än en racer
- Bockstyret ger möjlighet till varierad sittställning
- Snällare utväxling
- Fästen för packväskor och lowriders
- Fästen för stänkskärmar
- Stålram som är lättare att rikta och få lagad ute i fält.
- Mekaniska skivbromsar. Lättare att meka med än hydrauliska dito på resan, och bättre nyp än med fälgbroms (framför allt i väta).

Se till att köra in cykeln innan turen om du köper ny så att du kan justera bromsar, växlar och sådant, och framför allt så att du vet att sadeln passar din bak.
Stabila lastsystem hittar du från Old Man Mountain, http://www.oldmanmountain.com/Pages/RackPages/RearRacks.html, eller Tubus, http://www.tubus.com/index/lang/en/. Båda är tillverkare av erkänt bra produkter.
Inspiration och tips från erfarna touringcyklister kan du hitta på: http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=47
Ett bra, svensk, cykelforum finns på: http://happymtb.org/forum/list.php/1

Jag har en '07 med Old Man Mountain hållare och Carradice Super C-väskor (hållare och väskor köpte jag från Cykelnetto: http://www.cykelnetto.com/shop/
Carradice: http://www.carradice.co.uk/saddlebags/barley-saddlebag.shtml
 

Bilagor

  • Kona-Sutra.jpg
    Kona-Sutra.jpg
    285.2 KB · Visningar: 1,702
Mina erfarenheter

Du behöver inte rädas cyklar med aluram för den turen, det är säkert så att om man är i "Långtbortistan" så är stålets fördelar vid fältmässig reparation en mycket viktig faktor att beakta, men i Skandinavien så är det av väldigt liten betydelse. Min långfärdshoj med aluram har rullat 23 000 km i Skandinavien på asfalt och grus utan problem. Komforten är väl så bra som på de två stålramade touringhojar jag tidigare ägt.

Racerhojar har generellt för korta kedjestag och för branta ramvinklar för att bli bra touringalternativ, du kommer att slå hälarna i väskorna, å hojen blir väl nervös i reaktionerna. Dessutom tycker jag det är bra om ram och gaffel klarar motsvarande 37 mm breda däck med skärmar på och allra minst 32 mm under de förutsättningarna.

Skärmar är bra att ha solen skiner inte alltid på långfärd, sadeln ska inte vara för mjuk vid långa da'r på den, MTB-utväxling är också bra. Ungefär 11/12-30/32 på kassetten bak och 22, 32, 44 alt. 28,38,48 på vevpartiet fram ger en bra spridning på utväxlingar. Jag har 44/11 som högsta växl på min långfärdshoj och jag skall erkänna att det är ohyggligt sällan, även utan packning, som jag får utlopp för den. Det motsvarar en hastighet av knappa 50 km/h vid 90 i kadens och 622 hjul. Eller som Staffan Skott skrev i sin Cykelbok: "Kontakta cykelförbundets landslagsledare om du brukar få regelbundet utlopp för denna drift."

Styrfrågan svår att diskutera då det finns så många som vet att bockstyre är bekvämast, jag har också vetat det. Men efter att ha provat mig fram på en mer empirisk måte så föredrar jag numer ett mer mountainbikeaktigt styre med barends för min komforts skull. On-Ones Fleegle med ett par Ritchey kraftigt invinklade barnds och en ställbar styrstam är det komfortablaste jag hitintills kört på. Och grepp i foam.

När det gäller packväskor så är robustheten hos fastsättningsanordningen A och O.

Cykelskor och SPD pedaler är bekvämt och lätt att bli beroende av, paddade cykel brallor lika så.

Men allra viktigast är nog att ha tränat kroppen vid längre etapper redan innan den stora turen går av stapeln.

Go tur!
 
Senast ändrad:
Vill också

slå ett slag för ställbar styrstam. Att hitta en cykelram/åkställning som passar dig är viktigare än allt annat på en långfärdscykel.

Konan ser rätt fin ut. Hur fungerar det med mekaniska skivbromsar och de kombinerade bromsväxelreglagen?

Jag har köpt en tysk cykel som jag är mycket nöjd med så här långt vid vinterbruk. Det är en modifierad touringmodell Patria Terra. Det finns en del underhållsfördelar med navväxel, kapslat kedjeskydd, skivbromsar mm men prislappen på Rohloff kanske avskräcker. www.patria.net/downloads/2007_100.pdf En sådan cykel kan du utrusta med väldigt många olika varianter av styren bromsar mm mm.

Det skulle gå att komma ner rejält i pris med t ex denna cykel om du kan tänka dig typen av hoj http://www.fahrrad.de/fahrraeder/cityraeder/gepida-reptila-500-herren/6656.html?c=206 men jag skulle inte köpa en fjädrad långfärdscykel själv.

Thure
 

Bilagor

  • Patria+Terra-47375.jpg
    Patria+Terra-47375.jpg
    9.6 KB · Visningar: 1,025
Du behöver inte rädas cyklar med aluram för den turen.... Komforten....

Nej, det är ju sant. Fast OM olyckan är framme så är ju chansen större att hitta en svetskunnig bonde än någon som kan laga en aluram.
Personligen gillar jag känslan hos en stålram bättre än alu.

Konan ser rätt fin ut. Hur fungerar det med mekaniska skivbromsar och de kombinerade bromsväxelreglagen?

Det fungerar utmärkt! Det är Avid's BB7 Road Disc bromsar som är gjorda för att användas med landsvägsreglage.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg