Reservdelar
Själv har jag aldrig cyklat i Skottland utan bara i Sverige. Men jag misstänker skarpt att det är grovt sett är ungerfär lika förhållanden beträffande avstånd mellan cykelreparatörer i Sverige och i Skottland samt vad de har för reservdelar hemma.
Om du ser till att din cykel är utrustad med standardggrejor, d.v.s. vanliga (Shimano) mtb-grejor och vanlig hjul storlek (559 mm eller 622 mm) m.m., samt har cykeln i bra kondition (läs nyservad och väl genomgången) INNAN du ger dig ut, behöver du egentligen inte mer än några reservslangar och ev. reservekrar av EXAKT rätt längd (3 olika längder) och sort.
Däremot behöver du en del verktyg som t.ex. däckverktyg, insexnycklar (2, 3, 4, 5, 6, 8 och 10 mm), ekernyckel, kedjebrytare, kransavdragare + kedjepiska, samt några fasta nycklar (7, 8, 9, 10, 14, 15 mm räcker långt). Ofta finns de flesta av dessa verktyg i ett multiverktyg. Vissa multiverktyg funkar kanonbra, andra är värdelösa. Med dessa verktyg kan du lätt reparera och åtgärda små fel innan de blir katastrofer.
Ha som vana att varje kväll/morgon noga gå igenom cykelns kondition samt åtgärda ev. problem illa kvickt. Ersätt snarast använda reservdelar vid närsta cykelaffär. Av EGEN erfarenhet vet jag att det är t.ex. inte skoj att få punka mitt i Tiveden en lördag eftermiddig utan att ha reservslangar (alternativt lagningslappar) till hands!
Ha alltid koll på var bättre cykelhandlare finns (t.ex. turistbyråer, engelska/skottska cykeltidningar m.m) och planera in dem i färden.
Vill du veta mer, läs gärna min artikel om touring på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
Lycka till
/Niklas