Flygbolagen handskas rätt vårdlöst med cyklar. Jag har flugit utomland under minst fem år. De gånger jag flög från Arlandas terminal 5, så kunde man köpa en jättestor kraftig kartong för cirka 125:- att lägga cykeln i. Det funkade bra. Cykeln lämnades och hämtades via "Special Luggage", vilket i Amsterdam innebar en dörr intill bagagebandet. Vid återresa från Amsterdam så var det tvång på denna kartong. Det är en fröjd att se hur vana man är vid sådan hantering i Holland, och hur smidigt det går att handla kartong, etc.
De senaste två åren har jag flugit till Nice via Zürich, vilket alltså ger en extra omlastning av cykeln. I Arlandas terminal 2 har man inga kartonger. Jag har istället använt ett glasfiberförstärkt cykelöverdrag, som ursprungligen kommer från SJ Expressgods. Samt tejpat över kedjehjul och vevarmar med ett par kraftiga ihopvikta sopsäckar. Detta funkar hyfsat, men det är inte kul när man står och tittar på hur de lastar/lastar om cykeln. Den får stryk.
Tro det eller ej, i Nice kom cykeln ut på bagagebandet! Kul om den fastnar.... Det som har tagit stryk är någon av frambromsarna, som oftast har klämts in bland ekrarna. Det löses genom att demontera bromsen och trixa tillbaka diverse brickor, fjädrar, etc... Något annat är bakväxeln. Man kan ju alltid se till att denna är så nära hjulet som möjligt. Dessutom så kan man försöka hitta en skyddsbygel för bakväxeln, som bruakr användas på "bergscyklar" (MTB).
I somras höll jag på i drygt två timmar för att fixa ovanstående, eftersom bakväxelns "glapp" gjorde att alla växlar ej kunde användas. Men det var ju lätt att köpa en något enklare bakväxel för "bergscyklar", då sådana grejor har gemensam standard för infästning, etc.
OBS! Detta var möjligt att enkelt genomföra, eftersom jag har "världens bästa kedja": Wipperman Connex som har KEDJELÅS. Just det, man böjer bara denna kedjelänk i kraftig vinkel, så är kedjan öppen. Rekommenderas!
Finns både i "vanligt" utförande, och för "HG" (Shimano). Jag har den senare varianten på touringhojen, och den tidigare på en av mina racerhojar. Ytterligare en finess med kedjan är att den inte har genomgående sprintar som rullarna sitter på. Istället så har kedjans sidoplåtar en "urgröpning" som rullarna vilar på. (Det är ett mycket starkt material som kedjan är tillverkad av). Detta får den positiva effekten att olja -eller vad man nu fördrar att använda- lättare verkligen tränger in under rullarna, istället för att enbart lägga sig utanpå dessa. På så sätt slipper man att demontera kedjan, rengöra den i fyra bad med dieselbränsle, samt att lägga den i en kaffeburk olja som man värmer på spisen
lika ofta som annars.
Jag TROR att Wipperman har en hemsida.
Vid hemkosten till Arlanda så la man otroligt nog faktiskt cykeln -rätt stor touringcykel- på bagagebandet! Idioter! Det var mycket nära att den fastnade, jag fick ta ett språng upp på bandet till själva hålet där väskorna kommer ut, och snabbt dra ut den. Dessvärre så hade den redan fått en rejäl smäll på frambromsen. Det återstår att se om det går att laga (böja tillbaka, vilket känns mindre kul).
För övrigt så skall du inte ta av framhjulet. Det du måste göra är att ta av pedalerna, vrida styret, samt släppa ut luften. Glöm ej det senare! Cykeln transporteras ju i ett icke trycksatt utrymme. Pumpade däck kommer att explodera där på 10.000 meters höjd... Träna på att demontera/montera pedalerna i förväg, samt att vrida styret. Om du använder en styrväska på en löstagbar hållare, sä träna även på detsamma för denna. Det kan vara rejält trixigt att undvika att t.ex. sladden till cykeldatorn ej går av eller kommer i kläm. Och du, glöm inte att packa ned pedalnyckeln, pedalerna, och insexnyckeln till styret I HANDBAGAGET! Du kommer inte långt om pedalerna ligger bland övrigt bagage, om detta kommer på avvägar....
Adios!