Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det här ämnet togs upp innan sommaren har jag för mig. De lösningar som verkade finnas var att antagligen kränga upp hojen på ett takräcke eller så fanns det någon sorts anordning som man klämde fast typ över bakluckan.
Thomas.
Thule har en bra cykelställ att sätta på lastbågar på taket. Du tar bort cykelns framhjul och spänner fast gaffeln i stället. Enkelt och säkert (fast jag vet en som slarvade och tappade sonen MYCKET dyra mtb när han körde i 140 knyck...)
Såvitt jag vet är "bil" ett så kallat "fortskaffningsfordon". Huruvida "bil" kan transportera en så kallad "cykel", ett annat av "forskaffningsfordonen" låter jag vara osagt, men om det nu möjligen skulle vara "möjligt" så tycker jag thules "tak-cykel-transport-version" fungerar bra.com..
Eftersom det verkar som tyska turister inte kan tánka sig att àka pà bil-semester utan att ha med rubbet, inkl. sina cyklar, sà kan man ju studera hur just de bár sig ât: som tidigare nämts sà ser man oftast takräcke-varianten (áven med framhjulet pà) samt bak-lucke-räcke-varianten (även där med cyklarna i o-demonterat skick).
Själv lastar jag ofta 3 cyklar vända upp och ned bredvid takboxen på taket av bilen. Jag använder då lastbågar som takboxen sitter i som fästen för "vertikallastare" som är ca 40 cm höga rörbitar klädda med liggunderlagsmaterial avslutade med en ring upptill. Med sådana lastar man egentligen flera kajaker bredvid varandra stående på sidan med sidan upp.
Sadeln på cykeln står på en liten wellpappbit på biltaket och cykelstyret surras fast i den ena lastbågen med stöd för framgaffeln och framhjulet i "vertikallastaren". Surrar med kajakremmar och linor. Blir mycket stabilt.
Fördelar finns många med taklast av cyklar men sannolikt blir det större luftmotstånd och högre bränsleförbrukning än att sätta cykeln baktill som på Micros ställning (som jag inte har någon erfarenhet av).
Jag vet inte hur bra utrymme din bil har, men med framhjulet avskruvat och styret vridet 90 grader, så går två cyklar plus övrig packning lätt in i en gammal saab 900 med fällt baksäte.
Tag bort en pedal (om du inte har spd) och montera bort styret helt, så tar det ännu mindre plats (men det behövdes inte.
När vi åkte till finnmarksturen hade vi två cyklar med oss. Cykelställer var en "mojjäng" som man klämde fast på dragkroken. Sedan var det bara att hänga på cyklarna och fästa dom med spännremm.
Kändes som en ganska billig lösning, men jag vet inte vad den heter eller vad det kan kosta (troligen inte mer än 200 kr)
Nu är det så att min bil saknar dragkrok, så någon mojjäng går följdaktligen inte att fästa där. Däremot så ska jag kolla in övriga tips om takräcken å clip-on-cykelställ...