Jag bor i en stad (Linköping) med extremt dålig gång- och cykelkultur. Eller, kanske inte? Kanske det handlar om allmänna tendenser. Jag är nyfiken på hur cyklister på andra håll uppfattar situationen i sin hemstad.
Jag bor i stadsdelen Ryd, c:a 3 km från centrum. Här är lite av vad jag kan få uppleva på väg in till stan.
1) Efter Ryds motionscentrum går vägen under en viadukt. Här fick jag igår tvärstanna därför att två fotgängare gick i bredd på höger sida, trots att det finns trottoar alldeles intill. Jag kan inte köra om direkt eftersom det kommer en bil från motsatt håll. Liknande har hänt många gånger förut.
2) När jag kommer till korsningen Västanågatan/Västra Vägen får jag tvärstanna trots grönt ljus, eftersom en cyklist korsar mot rött. När jag väser "rött ljus!" får jag svaret "vad har det med saken att göra?"
3) I den ljusreglerade korsningen Hunnebergsgatan/Östgötagatan har jag ofta fått stanna och invänta nytt grönt ljus därför att korsande cykliser ignorerar rött - trafikljuset står här faktiskt till höger om cykelbanan. Jag har fri uppsikt över denna cykelbana först när jag är nära och måste givetvis vara beredd på cyklister från höger också, eftersom cykelbanan är enkelriktad
(cyklister som kör mot enkelriktningen kan ju inte beskyllas för att köra mot rött!)
F ö måste man här vara beredd på att den motsatta cykelbanan inte är ljusreglerad - det finns åtskilligt att säga om trafikplaneringen i denna stad (om den var lika bra som sjukvården, skulle den senare sannolikt kunna bantas!)
4) Hunnebergsgatan förbi biblioteket är avstängd för bilar. Det är Linköpings mest välordnade miljö för gång- och cykeltrafikanter, med tydlig vägbana och två breda gångbanor. Här kan precis vadsomhelst hända, t ex fem fotgängare i bredd, ingen på trottoaren, eller fyra cyklister i bredd, med tillhjälp av trottoaren.
5) När man svänger - höger! - in på Apotekaregatan för att parkera cykeln får man ha noggrann uppsikt åt höger och bakåt, eftersom många cyklister väljer att köra på trottoaren mot den numera nedlagda cykelparkeringen på Ågatan (som är en fortsättning av Hunnebergsgatan).
6) På Stora Torget kan jag få hoppa undan för cyklister på väg mot en vinglig slalomfärd
bland fotgängarna på butiksgatan Tanneforsgatan, en ren gågata.
Är det lika illa i andra större städer?
Det finns, som antytt, en del att säga om trafikplaneringen (som sannolikt bidrog till min olycka i februari), men jag kan återkomma.
Jag bor i stadsdelen Ryd, c:a 3 km från centrum. Här är lite av vad jag kan få uppleva på väg in till stan.
1) Efter Ryds motionscentrum går vägen under en viadukt. Här fick jag igår tvärstanna därför att två fotgängare gick i bredd på höger sida, trots att det finns trottoar alldeles intill. Jag kan inte köra om direkt eftersom det kommer en bil från motsatt håll. Liknande har hänt många gånger förut.
2) När jag kommer till korsningen Västanågatan/Västra Vägen får jag tvärstanna trots grönt ljus, eftersom en cyklist korsar mot rött. När jag väser "rött ljus!" får jag svaret "vad har det med saken att göra?"
3) I den ljusreglerade korsningen Hunnebergsgatan/Östgötagatan har jag ofta fått stanna och invänta nytt grönt ljus därför att korsande cykliser ignorerar rött - trafikljuset står här faktiskt till höger om cykelbanan. Jag har fri uppsikt över denna cykelbana först när jag är nära och måste givetvis vara beredd på cyklister från höger också, eftersom cykelbanan är enkelriktad
(cyklister som kör mot enkelriktningen kan ju inte beskyllas för att köra mot rött!)
F ö måste man här vara beredd på att den motsatta cykelbanan inte är ljusreglerad - det finns åtskilligt att säga om trafikplaneringen i denna stad (om den var lika bra som sjukvården, skulle den senare sannolikt kunna bantas!)
4) Hunnebergsgatan förbi biblioteket är avstängd för bilar. Det är Linköpings mest välordnade miljö för gång- och cykeltrafikanter, med tydlig vägbana och två breda gångbanor. Här kan precis vadsomhelst hända, t ex fem fotgängare i bredd, ingen på trottoaren, eller fyra cyklister i bredd, med tillhjälp av trottoaren.
5) När man svänger - höger! - in på Apotekaregatan för att parkera cykeln får man ha noggrann uppsikt åt höger och bakåt, eftersom många cyklister väljer att köra på trottoaren mot den numera nedlagda cykelparkeringen på Ågatan (som är en fortsättning av Hunnebergsgatan).
6) På Stora Torget kan jag få hoppa undan för cyklister på väg mot en vinglig slalomfärd
bland fotgängarna på butiksgatan Tanneforsgatan, en ren gågata.
Är det lika illa i andra större städer?
Det finns, som antytt, en del att säga om trafikplaneringen (som sannolikt bidrog till min olycka i februari), men jag kan återkomma.