Åter till ämnet cykel + Expressgods!
Idag skulle min kompis skicka sin cykel från norra sverige till mellansverige. Efter samtal med Expressgods, för att få reda på hur det låg till och var vi skulle lämna in den nu efter förändringarna, fick vi veta att vi skulle lämna in den på busstationen. Visst OK, men:
Vi blev dessutom informerade om var att ingen försäkring gäller om den är oförpackad.
Dom skriver på sin hemsida:
-När ni lämnar in cykeln så kommer vi att förse cykeln med ett plastskydd för att förhindra att repskador uppstår. Cykeln skall vara olåst.
-Expressgods betalar inte ut ersättningar för skrapskador som uppstår vid transporten.
Gäller försäkringen då, eller?
Sedan skulle inte jag vilja lämna min cykel olåst till ett transportföretag utan att behålla vissa delar så som sadel och trampor. Det försvårar ju lite för en eventuell tjuv.
Vad det gäller behanligen av cykeln vill jag nog helst inte veta. Har tyvärr dålig erferenhet av hur gods behandlas av vissa transportbolag.
SÅ MITT RÅD:
ANVÄND VÄSKA OCH TA CYKELN SOM BAGAGE!!!
Ingen har någonsin protesterat mot min MTB-väska, än så länge. Varken flyg, buss eller tåg (Tågkompaniet). Har än så länge sluppit betala för övervikt på flyget, vilket det lätt blir med både bagage och hoj.
För flygtransport rekommenderas en vadderad väska. Vaddera gärna även känsliga delar. Allt för att var på den säkra sidan (bagage hanteras ofta lite ovarsamt vid lastning och lossning). En trasig cykel kommer man inte så långt på. Töm även ut luften delvis ur däcken.
Oj, det blev visst långt hoppas att det kan vara till nytta för någon.
// Matte
Idag skulle min kompis skicka sin cykel från norra sverige till mellansverige. Efter samtal med Expressgods, för att få reda på hur det låg till och var vi skulle lämna in den nu efter förändringarna, fick vi veta att vi skulle lämna in den på busstationen. Visst OK, men:
Vi blev dessutom informerade om var att ingen försäkring gäller om den är oförpackad.
Dom skriver på sin hemsida:
-När ni lämnar in cykeln så kommer vi att förse cykeln med ett plastskydd för att förhindra att repskador uppstår. Cykeln skall vara olåst.
-Expressgods betalar inte ut ersättningar för skrapskador som uppstår vid transporten.
Gäller försäkringen då, eller?
Sedan skulle inte jag vilja lämna min cykel olåst till ett transportföretag utan att behålla vissa delar så som sadel och trampor. Det försvårar ju lite för en eventuell tjuv.
Vad det gäller behanligen av cykeln vill jag nog helst inte veta. Har tyvärr dålig erferenhet av hur gods behandlas av vissa transportbolag.
SÅ MITT RÅD:
ANVÄND VÄSKA OCH TA CYKELN SOM BAGAGE!!!
Ingen har någonsin protesterat mot min MTB-väska, än så länge. Varken flyg, buss eller tåg (Tågkompaniet). Har än så länge sluppit betala för övervikt på flyget, vilket det lätt blir med både bagage och hoj.
För flygtransport rekommenderas en vadderad väska. Vaddera gärna även känsliga delar. Allt för att var på den säkra sidan (bagage hanteras ofta lite ovarsamt vid lastning och lossning). En trasig cykel kommer man inte så långt på. Töm även ut luften delvis ur däcken.
Oj, det blev visst långt hoppas att det kan vara till nytta för någon.
// Matte