Re: Japp
mlindstrom; sa:
Beslutet som kommunfullmäktige klubbade var att cykling är förbjudet i området, förutom på uppmärkta stigar och leder samt naturstigar
Uppsala kommun beslöt 16 Juni att inrätta naturreservatet Lunsen. I propositionen ”Inrättande av naturreservatet Lunsen”, finns 12 förbud och ett av dem är att ”cykla utanför väg eller markerad vandringsled.”
Cykling behandlas i brödtexten under Friluftsliv. Där sägs följande:
”Det är förbjudet att cykla utanför markerade vandringsleder. Cykling på vandringslederna ska ske med stor hänsyn till fotgängare. Man ska naturligtvis inte heller cykla (eller gå) i preparerade skidspår.”
Handlingen innehåller även en ”Samrådsredogörelse för icke sakägare med kommentarer,” där det förs ett resonemang om cykling. Följande sägs:
”Cykling är en friluftsverksamhet som blivit alltmer frekvent under de senaste åren. Samtliga vandringsleder bör kunna nyttjas för cykel förutsatt att de cykelburna tar stor hänsyn till dem som vandrar på lederna. Förvaltaren får genom informationsinsatser ombesörja att så sker.”
Cyklister kommer alltså att tillhållas att hålla sig på stigarna och ta stor hänsyn till dem som vandrar på lederna. Något som måste betecknas som sunt och helt i sin ordning. En upprustning av spänger och kavelbroar är i stöpsleven. En ny led planeras genom västra Lunsen ned till Turelund i Morga. Det ser alltså ut som om kommunen gör ett utmärkt jobb.
”Naturstigar” är väl sådana där snitslade banor som läggs för skolutflykter. De är TILLFÄLLIGA, och ska tas bort när de använts eftersom de annars föranleder ett avsevärt slitage (stig). De ska alltså helst inte synas efteråt, de innefattas inte i begreppet ”markerad vandringsled” och det är således inte tillåtet att cykla ”naturstig.”
Ett klart orosmoment är norra Lunsens ställning i stadsplaneringen. Reservatet innefattar bara en del av skogen. I en plan som togs i våras medges bebyggelse långt in i norra Lunsen från Sävja. En väg finns inritad söder om Stordammen från väg 255 till E4an!!! Av någon outgrundlig anledning vill man inte bygga på kokåkrarna mellan Sävja och Uppsala (på behändigt cykelavstånd från stadkärnan). Istället ska Sävja bli en bilburen förort!
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html