Kul med åsikter
"Jojoleden (Sven Svensson)
Glädjande att det tagits fram en god sed bland MTB:are.
Försök att formulera om detta med folks trädgårdar eftersom det inte stämmer med den svenska allemansrätten"
Kul att se att du tycker det är ett bra initiativ. Ordföljden kanske inte är 100% rätt, men genereltl talat så bör man (väl?) undvika folks trädgårdar
Jag skrev det för där vi cyklar så är det på vissa ställen väldigt lätt att komma in på folks trädgårdar. Husägarna blir inte särskilt glada, så vi har ursäktat oss och kommit överens med dom att inte störa...
"ipg289h (Per Löwdin)
Detta stämmer inte. Varje reservat har egna skötselföreskrifter. I någa är det förbjudet att cykla på stig i andra inte. Vidare finns olika typer av reservat. Vissa är högskyddade, andra är mindre skyddade."
Per, generellt så gäller /vad jag har förstått efter samtal med naturvårdsverket och andra myndigheter) att om inget annat sägs så är cykling tillåten på just anlagda vägar. Fast vad sjutton är en anlagd väg? Puunkt 1 heter ju just "Cykla bara där det är tillåtet" och vi diskuterar i den att man skall skaffa de tillstånd som behövs och att man skall ta reda på vad som gäller i just det området som man cyklar i. Men jag förstår vad du menar och jag skall försöka skriva om den punkten lite grann.
"hensa (Henrik Sahlström)
Lämna inga spår.... Cykla över istället för runt...
Jag har ett ställe där jag cyklar ibland som går mitt emellan två stora traktorspår. Vad lämnar mest spår eftersig? Mina smala MTB däck eller en skogsbruksmaskin/traktor?
I skogar där det bedrivs skogsbruk tycker jag att det är helt irrelevant att prata om slitskador på naturen från en MTB."
Det finns alltid två argument som kommer upp när man diskuterar dom här frågorna och dessa är att cyklister sliter mer än vandrare och att cyklister beter sig oansvarigt.
Slitagefrågan tycker jag är intressant, för det man säger är att det är ok att vandrare sliter på terrängen, men det är inte ok att cyklister sliter på terrängen?
Du har rätt i att dina smala däck lämnar försumbara spår efter sig, där just du cyklar. Cyklar man ofta i samma område, och om många cyklar i samma område så blir det slitage. Just det slitaget slängs upp i ansiktet på oss när vi diskuterar tillgänglighet, oavsett om man bedriver skogsbruk 100 meter därifrån eller ej. När det gäller skogsbruk så är det kommersiella intressen där avverkningen ingår i en större plan för markägaren att maximera sin vinst (inget ont med det). Cyklar vi i samma område så är vi ofta ett störande moment som många markägare vill bli av med.
Men jag håller med dig, vi lämnar mindre spår än en skogsmaskin, men tyvärr så finns inte det perspektivet hos alla användargrupper. Därför kan det vara en bra ide att försöka lämna så få och små spår som möjligt.
/Mattias