Cyckelbyxor som även fungerar att springa i??

Hej gott folk!

Jag undrar om någon av er har ett tips eller länk där man kan få tag på ett par cyckelbyxor som fungerar bra att springa i. Jag tänkte vara med i en multisportstävling och oroar mig lite för att cyckelbyxstoppningen blir i vägen och skaver, vid en tävling när man både skall cyckla och sen löpa 2 mil.

Tacksam för ett utförligt svar.

Mvh Fredrik Johrin

Fnkar

B2Fredde; sa:
Hej gott folk!

Jag undrar om någon av er har ett tips eller länk där man kan få tag på ett par cyckelbyxor som fungerar bra att springa i. Jag tänkte vara med i en multisportstävling och oroar mig lite för att cyckelbyxstoppningen blir i vägen och skaver, vid en tävling när man både skall cyckla och sen löpa 2 mil.

Tacksam för ett utförligt svar.

Mvh Fredrik Johrin

Jag har inga problem att springa i vanliga cykelbyxor.
Om man absolut inte vill ha blöja när man springer så finns det modeller med uttagbar...
Har du testat att springa med cykelbyxor?

Re: Fnkar

Hej!

Nej jag har faktiskt inte testat det, ja kör med vanliga tights och vill gärna höra av andras erfarenheter först innan jag köper ett par cyckelbyxor.

Då kommer en följd fråga Vilka håller bäst kvalitet, vilket märke skall man köpa, känns dumt att slänga ut flera hundra kronor i onödan när man här kan få gratis tips och tricks.

Mvh Fredrik J

Hej, jag springer inte långt i cykelbyxor med blöja om jag får välja. Lite beror det på distansen du skall springa. Om du skall testa se till att testa på samma distans du skall löpa. Tänk även på "vädertyp" dvs att du är ordentligt blöt eller torr.
Varför byter du inte helt enkelt byxor vid övergången av momentet för du byter väl skor antar jag om du kör med spd (eller liknande pedaler) då kan du väl byta byxor också. De 15-30sekunder du förlorar tror jag du tjänar in i komfort på 2 mils löpning.

Bra cykelbyxor

Följande är några märken som gör bra cykelbyxor:

- Santini (bland de bästa)
- Nalini (samma här)
- Vento (relativt prisvärda)
- Vermarc (annan höjdare)
- Parentini
- Biemme
- Craft (verkar bra)
- Newline (alla deras prylar håller bra kvalitet!)

Det finns fler. Mååånga märken är italienska och italienarna är mycket duktiga på att göra cykelkläder (och cyklar).

Triathlonbyxor/-dräkt

Newline mfl har triathlonserier med tävlingsdräkter för den som vill cykla och springa i samma byxa. Självklart en kompromiss, men hellre än att springa i cykelbrallor...usch!

Funkar finfint för mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg