Crux ak 37

Är på jakt efter en ny dagturssäck (turer i närområdet, utflykter, stugturer, skidutflykter o dyl). Har tänkt mig en toppmatad säck, ca 30-35 l. Tänkte mig en vikt max just över kilot. Har haft svårt att hitta nåt som riktigt passar. Fick så tips om Crux. Deras minsta i AK-serien är på 37 l och skulle passa fint. Men är det någon som har erfarenhet av just den säcken? De större storlekarna har fått goda vitsord så jag kanske får luta mig mot det. Erfarenheter av säcken mottages tacksamt, liksom tips på liknande säckar som skulle kunna vara ett alternativ.

MVH
/Mikael

Nöjd

Hej

jag har den, men har inte använt den nog för att kunna ge en riktig recension. Den sitter bra på min rygg, jag är 173 cm lång (kort?). Det går iallafall att bära 8 kg bekvämt, mer har jag inte haft behov för än. Ryggen är stagad av en ganska stadig aluminiumram. Höftbältet är inte styvt men ramen är böjd "efter svanken" iallafall efter min. Detta gör sammataget att man kan bära lätt last helt och hållet från höften .

Enda nackdelarna jag sett hittills är att den stagade delen av ryggen är smal, endast ca 18 cm. Så för att få vikt nära ryggen måste packningen se till att det blir "brett" och inte "djupt". Samt att säcken inte står lull på marken.

Den påminner på många sätt om Klättermusen Gungner tycker jag , men med enklare bärsystem. En sån har jag haft i många år. Att jag skaffat även Crux beror på att jag vill ha lätt rygga för enkla utflykter och för vandring mellan stugor. Det skiljer ett helt kg i vikt mellan dem.

Jag läste om många säckar och provade flera. Valde till slut mellan Crux AK37 och en säck från Exped.

Hör av dig om du har frågor. Lycka till!

/ mvh Tomas F.

Tack för svaret! Men jag orkade inte vänta... Beställde en ungefär samtidigt som svaret kom. Ser bra ut vid första genomgång, ska bli spännande att testa!

/Mikael

Har nu haft med säcken på en kortare vandringsresa. Burit från ett par kg till upp till dryga 8 kg i kuperad terräng. Fantastiskt nöjd! Uppfyller alla förväntningar så långt. Och perfekt storlek att ta som handbagage på flyget (skönt att slippa checka in bagage).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg