Cross country?

Var i vårt avlånga land hittar man ett större antal cross country-leder?

Jag har googlat och sökt men bara hittat några få på vissa orter som dessutom bara verkar vara av typen "blandad grusväg och asfaltsväg". Funäsdalen har en del, men det måste ju finnas fler?!

Var finns alla roliga och iordninggjorda skogsstigar?

Kolla efter vandringsleder, som åtminstone bitvis går på stigar. Glöm bara inte att visa sedvanlig respekt för vandrare, ryttare etc, så ska det nog gå bra.
/Niklas

Terrängkörningslagen gäller inte för cykel så det är bara att cykla på. Såg att det finns MTB cykelleder någonstans i Norrland vid en hängbro nära stambanan.

Ja, jo det är ju sant men risken finns att man då kommer på de i svenska fjällen vanliga "40 km ändlös myr" eller att man sett ut en lämplig runda och man tvingas vända efter 35 km för att det är för blött.

Jag är lite lat, eller kanske bortskämd ;-) Visst borde det finnas någon framåt ort som sammanställt vad som är lämpligt i deras närområde? Någon fler än Funäs som åtminstone har lite ambitioner på sin hemsida?

Lite av vad jag hittat hitills:
  1. Funäsdalen
  2. Klimpfjäll och övriga Vilhelminafjällen
  3. Falun (ledbeskrivning är under produktion och ska komma under juli 2011)
  4. Torsby
  5. Säfsen Har ingen karta på webben men man kan få en mailad till sig om man kontaktar info (snabelA) safsen.se. En förminskad variant finns attachad här.

Bergslagstramp finns det lite info om på Noras hemsida och på Facebook, men jag hittar inget om vilka leder som finns.

Resultatet hitills har varit mer deprimerande än vad jag trott. Det är BARA Funäs som har ngt värt att visas. Trist, eftersom man bokar inte en resa med boende till en annan del av Sverige på ett rykte eller uttalande i stil med "vi har x mil med leder" utan man måste få se hard facts i form av karta och ledbeskrivning.

Bilagor

• MTB_Safsen_01.jpg
    MTB_Safsen_01.jpg
    67.1 KB · Visningar: 2,509
  • MTB_Safsen_02.jpg
    MTB_Safsen_02.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,840
Var i vårt avlånga land hittar man ett större antal cross country-leder?
Jag har googlat och sökt men bara hittat några få på vissa orter som dessutom bara verkar vara av typen "blandad grusväg och asfaltsväg". Funäsdalen har en del, men det måste ju finnas fler?!
Var finns alla roliga och iordninggjorda skogsstigar?

I Stockholm t.ex.? www.stigoteket.se är en bra site om lämpliga stigar att cykla på. Finns ju massa stigar i världsklass här. Blåa+Gröna tex i Hellas/Nacka . Järvafältet, Fornstigen, etc.

Roliga finns ju massor, "iordninggjorda" är nog bara en bråkdel, om du menar dedikerade för mtb.
Mesta och bästa XC-cyklingen är på vandringsstigar, vandringsleder. Som sagt, visa stor hänsyn bara, så kan man samsas bra på dem.

Några exempel, tex Sörmlandsleden är åtskilliga sträckor perfekta för mtb, mer eller mindre teknisk.

Kolla in Uppsala också, Per Löwdins har en bra site, går nog att Googla "Uppsala Lunsen MTB tex." Går ju att köra många dagar i sträck endast på nya, fina mtb-stigar. Rätt platt, men en del rötter å krux, flowigt å fint.

Sen stora delar av fjällkedjan förstås, texJämtlandstriangeln plus diverse sträckor runt den är rena drömmen på mtb. Finns väl en bok om mtb i fjällen / sverige med ledbeskrivningar. "Mountainbike i Sverige" heter den väl.

Med karta, kompass, och / eller GPS med kartfunktion. Och / eller Smartphone med Google Maps tex, klarar du att köra mängder med justa stigar utan att de är dedikerade för mtb.

Man ska ju inte nämna Happymtb.org här helst men om du skulle kika in där å säga ungefär var du vill cykla och när, så lär du få många bra tips och tom guidning av locals som tycker det är kul att köra med nya cyklister.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Ny mtb-ram för seriös cross country Mountainbike 6
Stuvarn Cross vs mtb? Mountainbike 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg