Använt båda
Jag har erfarenhet av både Alfa Skarvet och Crispi Stetind. När jag för några år sedan skulle köpa löshälsskridskor stod mitt val mellan just dessa. Även jag har "ankfötter" och har gått på några nitar vid köp av pjäxor och vandringsskängor. Efter moget provande (Alfa Skarvet såldes vid den tiden av ett par butiker i Sverige) valde jag ett par Alfa strl 44 eftersom de kändes något bredare. Strl 45 kändes bred baktill (sämre kontroll vid skridskoåkning) och onödigt lång. För skridskoåkning vill jag ha mjukhet i vristen och det var stor skillnad, Alfa är mjuk och inte lika hög som den betydligt hårdare Crispi. Strl 44 visade sig dock ge problem med blånaglar, varför jag efter något år fick krypa till korset och köpa sista paret 45
r som fanns i Sverige och som jag är väldigt nöjd med för skridskoåkning. De måttligt använda 44
rna står i källaren och jag säljer dem gärna (de har "gamla sulan" anpassad för Salomon BC).
Har sedan använt dem även för turskidåkning, och det är något som då inte stämmer eftersom jag får blåsor på de mindre tårna (problem även med vandringskängor, men inte med mina gamla Asolo NN75 som håller på att ge upp). Verkar som att man behöver större utrymme för tårna vid skidåkning än vid skridskoåkning.
Hyrde i vintras Crispi Stetind strl 45 för en dags turåkning på Grövelsjöns fjällstation, och de är väsentligt styvare men ger också bättre kontroll på skidåkningen. Bredden var inget problem, men mot kvällen så gnagde det lite på båda lilltårna. Så jag är fortfarande i valet och kvalet när jag måste köpa nya skidpjäxor...
Se också
http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg
Enligt uppgift ska det i nästa nummer av Utemagasinet (svenska) komma ett pjäxtest, lite oklar över inriktningen.