Det här var en sympatisk liten känga jag provar i två olika storlekar, Crispi Ranger.
Lätt och smidig, med en fotnära passform och tåvickningsutrymme, trots Kalle Anka-fötter.
Jag har stuckit ner fötterna i Crispi Titan också, och de liknar varandra men Ranger ska ha lite grövre läder. Känns robustare, men fortfarande smidig. Något annat än "storstövlarna" Dovre Extreme, särskilt i skaftet. Bra stöd tycker jag, men inte så klumpigt skaft.
Nu mina frågetecken.
Mycket sköna i alla fall. Sulan är vridstyv och bra, men med mer tåböj än en klassisk hård vandringskänga. Kan funka för mig, förutsatt att utsidan kan impregneras så det håller någorlunda ok i en vecka, om inte tyget är vaxbart då..?
Lätt och smidig, med en fotnära passform och tåvickningsutrymme, trots Kalle Anka-fötter.
Jag har stuckit ner fötterna i Crispi Titan också, och de liknar varandra men Ranger ska ha lite grövre läder. Känns robustare, men fortfarande smidig. Något annat än "storstövlarna" Dovre Extreme, särskilt i skaftet. Bra stöd tycker jag, men inte så klumpigt skaft.
Nu mina frågetecken.
- Det ska vara GoreTex till 22 cm, det är ju bra. Men i översta sektionen på baksidan plus i mittbiten av den näst översta sektionen, samt från första haken på vristen, är det inte läder i skalet, utan någon sorts syntettyg. Vaxar man det? Sprayar man det? (Svårt ha med och förbättra under vandringen om det ska sprayas.) Hur vattentätt blir det i jämförelse med vaxat läder? Goretexskikt i all ära, men man vill ju inte gå omkring med blött, kallt yttertyg som suger åt sig vatten - vilket lär dränka foder och allt innan det når membranet? Det lär rinna ner invändigt och fukta fodret i hela kängan. Eller? Någon som har erfarenhet av Ranger eller Titan, som vet? (Samma tyg)
- De mjuka delarna i plösen är något mjukare läder än vad det brukar vara på kängor, känns typ som mocka. Det lär man kunna vaxa?
- Skokartongstexten "exponera inte för solljus". Eh??! Jag har verkligen inte erfarenhet av att Crispi skulle göra oanvändbara kängor, men det här låter ju konstigt.
- Är detta en känga som man går ut lite med tiden, eller drar den ihop sig?
Mycket sköna i alla fall. Sulan är vridstyv och bra, men med mer tåböj än en klassisk hård vandringskänga. Kan funka för mig, förutsatt att utsidan kan impregneras så det håller någorlunda ok i en vecka, om inte tyget är vaxbart då..?
Senast ändrad: