Göstrolling
Hej.
Det betet har jag aldrig själv trollat med men generellt kan sägas att vobbler med stor sked, d.v.s som får betet att gå djupt och livligt är att föredra. Om du trollar på djupare vatten dagtid så skall du "blya" betet med ex. päronsänke (40-80gram)som med hjälp av en gummisnodd fästes ca: 3-4 meter från betet. Alternativt använder du s.k Dipsydiver eller Kusamo som drar ner betet djupt. Framåt skymningen eller när du ser att betesfisken på ekolodet drar sig uppåt ytan kan du ta bort sänkena. Ett tips är att behålla gummisnodden på lina, där samlas då tång som flyter i vattnet och kommer då inte ner till betet. Färger är ett kapitel för sig. Jag tror personligen att gången på betet är det primära, men jag har varit med om dagar när endast en färg fungerar. De färger jag varierar med är: blå, grön, pappegojfärg(gul-röd-grön) och svart/vit. Bra gösbeten är ex: rappala Husky, strike pro. Men tänk på att det skall vara stor sked på vobblern. Hastigheten skall vara mellan 1.2-2.0 knop och man skall köra i stora S-formationer. Detta gör att betena på respektive sida ömsom saktar in och ömsom tar fart. På detta sätt trollar jag Gös med framgång men alla har säkert sina egna små tips.
//Janne