Crewsaver Hyperdry

Hej,
Har haft min Crewsaver snart tre år, och är väl sammanfatningsvis nöjd, även om jag tror att det finns mer prisvärda alternativ. Betalade då ca 6000 sek på kanotcentrum i Gbg. Den fungerar fint, även om jag nyligen blivit tvungen att byta alla latextätningar. Är inte supernoga med att ta hand om min dräkt efter en paddling, och badar nästan varje gång jag paddlar. I snitt är jag väl ute en gång i veckan året om. Har dessutom fått en liten läcka på ena knät, där membranet verkar ha gett sig i ett veck. Om jag så småningom blir tvungen att byta dräkt tror jag att jag skulle vara frestad att testa antingen att billigare alernativ, typ Typhoon, eller ta ett lån och köpa Kokatat.
Lycka till, torrdräkt är värt pengarna oavsett pris.
Peter

Har inte provat just den men när man kollar så ser det ut som om den är utan dubbelmidja. Och om man ändå lägger så mycket pengar som man måste göra på ett torrdräktsköp så skulle jag inte vilja vara utan dubbelmidjan. Utan den så blir det ju snabbt en hel del kallt vatten som skvalpar runt i brunnen

Inte riktigt svar på din fråga, men jag köpte denna nyligen just från wetsuitoutlet:
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=28_97_99&products_id=1149

Noterat efter 3 dagars paddling:
Bra: Dubbelmidja (mkt bra! Helt torrt i sittbrunnen!). Bekväm och torr. Bra pris. Ren design. Dragkedjan tvärgående högst upp bak på nacken gör att även om (det ska det helst inte men..) kedjan skulle läcka lite så begränsas inläckande vatten till den kortare tid huvud o axlar befnner sig under vatten. Känns robust (så får vi se efter längre tids användning).

Nackdel: Dragkejans placering gör den lite bökig att öppna och stänga, det funger hyggligt även utan hjälp, men finns det folk i närheten får de gärna hjälpa till ;-). Dragkedjan har ingen skyddsflärp ovanpå, vilket antagligen kommer nöta lite på flytvästens axelband. Kanske lite oklart hur lätt materialet är att laga eftersom det inte är goretex, kanske, möjligen, eventuellt.

Bra eller nackdel (beroende på tycke o smak): Inga fickor, fotdel i textil (skönare som material än latex, men kan korva sig lite grand i våtskor om man slarvar). hals- o ärmmuddar i latex.

Sammantaget är jag såhär långt nöjd med köpet.
/Jörgen

Hur tycker du den andas? Funderar själv på Typhoon racer som har blixtlåset framtill: http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=28_97_99&products_id=2015

Fäst en rem i dragkedjan om du inte redan gjort det, då blir hanteringen lite lättare.

Bra fråga.. Jag har inget att jämföra med, skulle behövt jämföra under samma förhållanden. Har bara använt den 4 ggr ( i söndags senast) och vid ett tillfälle blev det redigt blötvarmt men då var det påtok för varmt med torrdräkt vid turpaddling och när plagget som sådant är för varmt hjälper ingen andning i världen.. De andra tillfällena var det svaligare och blåsigare i samband med kajaksurfing och då har jag inte upplevt det så farligt, visst lite svettfukt av ansträngning men så var det nog för de andra då också. Som sagt, svårt att avgöra. Ingen hjälp där är jag rädd.

Jo förresten, det sitter en rem redan i orginal förövrigt. Somsagt så funkar det, men visst är det lättare om nån annan hjälper till. Det nån annan gör behöver man ju inte göra själv lixom. ;-)

Bra fråga.. Jag har inget att jämföra med, skulle behövt jämföra under samma förhållanden. Har bara använt den 4 ggr ( i söndags senast) och vid ett tillfälle blev det redigt blötvarmt men då var det påtok för varmt med torrdräkt vid turpaddling och när plagget som sådant är för varmt hjälper ingen andning i världen.. De andra tillfällena var det svaligare och blåsigare i samband med kajaksurfing och då har jag inte upplevt det så farligt, visst lite svettfukt av ansträngning men så var det nog för de andra då också. Som sagt, svårt att avgöra. Ingen hjälp där är jag rädd.

En torrdräkt behöver inte vara särskilt varm. Gränsen för hur varmt som är för varmt för torrdräkt beror på torrdräktes förmåga att andas.

--- Mats ---

En torrdräkt behöver inte vara särskilt varm. Gränsen för hur varmt som är för varmt för torrdräkt beror på torrdräktes förmåga att andas.

--- Mats ---

Kvack?
Om du försöker jogga i sommarvärme i ett regnställ så blir du blöt innifrån, och ärligt talat det blir du även om du väljer ett genomsläppliga långbrallor och långärmad vindjacka!

18 grader, vindstilla och solsken och fysisk aktivitet på det... inte en chans att du kan hålla dig torr innifrån med någon torrdräkt. Det är heltenkelt för mkt textil och för varmt. Jag tog torrdräkt för att vattnet var lite kallt och jag ville prova roll på slutet. Så jag vidhåller, är det för varmt för ett heltäckande plagg så hjälper ingen andningsförmåga i världen, inte för mig iallall. I svalare temperaturer (som det oftast är när man väljer torrdräkt) är det en annan femma, men hur min typhoon står sig mot andra där vågar jag som sagt inte svara på, jag tror den är ok, men jag behöver köra mer för att veta bättre.

Inte riktigt svar på din fråga, men jag köpte denna nyligen just från wetsuitoutlet:
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=28_97_99&products_id=1149

Noterat efter 3 dagars paddling:
Bra: Dubbelmidja (mkt bra! Helt torrt i sittbrunnen!). Bekväm och torr. Bra pris. Ren design. Dragkedjan tvärgående högst upp bak på nacken gör att även om (det ska det helst inte men..) kedjan skulle läcka lite så begränsas inläckande vatten till den kortare tid huvud o axlar befnner sig under vatten. Känns robust (så får vi se efter längre tids användning).

Nackdel: Dragkejans placering gör den lite bökig att öppna och stänga, det funger hyggligt även utan hjälp, men finns det folk i närheten får de gärna hjälpa till ;-). Dragkedjan har ingen skyddsflärp ovanpå, vilket antagligen kommer nöta lite på flytvästens axelband. Kanske lite oklart hur lätt materialet är att laga eftersom det inte är goretex, kanske, möjligen, eventuellt.

Bra eller nackdel (beroende på tycke o smak): Inga fickor, fotdel i textil (skönare som material än latex, men kan korva sig lite grand i våtskor om man slarvar). hals- o ärmmuddar i latex.

Sammantaget är jag såhär långt nöjd med köpet.
/Jörgen

Är den lös eller tight i storleken om man jämför med storlekstabellen? Enligt tabellen borde en small passa mig men jag ogillar åtsittande kläder så jag funderar att ta en större storlek.

Kvack?
Om du försöker jogga i sommarvärme i ett regnställ så blir du blöt innifrån, och ärligt talat det blir du även om du väljer ett genomsläppliga långbrallor och långärmad vindjacka!

18 grader, vindstilla och solsken och fysisk aktivitet på det... inte en chans att du kan hålla dig torr innifrån med någon torrdräkt. Det är heltenkelt för mkt textil och för varmt. Jag tog torrdräkt för att vattnet var lite kallt och jag ville prova roll på slutet. Så jag vidhåller, är det för varmt för ett heltäckande plagg så hjälper ingen andningsförmåga i världen, inte för mig iallall. I svalare temperaturer (som det oftast är när man väljer torrdräkt) är det en annan femma, men hur min typhoon står sig mot andra där vågar jag som sagt inte svara på, jag tror den är ok, men jag behöver köra mer för att veta bättre.

Om du väljer ett tätt plagg, typiskt representerat av regnställ, så blir du blöt inifrån. Låter som din torrdräkt är både tät och innehåller mycket textil, alternativt att du vevar på riktigt hårt.

--- Mats ---

Är den lös eller tight i storleken om man jämför med storlekstabellen? Enligt tabellen borde en small passa mig men jag ogillar åtsittande kläder så jag funderar att ta en större storlek.

Jag är 183 cm och köpte large 183-188cm enligt tabellen, för mig stämmer det bra, men jag är naturligtvis i underkanten av storleksintervallet för large.

Angående täthets och värme diskussionen så har jag redan sagt det enda jag kan, om jag är klädd från hals till handled och hela vägen till ut över fötterna så blir jag genomsvett i sommarvärme och aktivitet oavsett genomsläpplighet på kläderna, det är för mkt kläder för mig, punkt slut. Jag tarvar kortärmat då för att behålla rimlig svettnivå då. Det är min erfarenhet, om nån annan klarar sig bättre är det bara att gratulera och konstatera att vi definitivt är olika.
Ha det gott på vintervågorna! :)
/Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg