Crescent Abisko

Hej!
Jag funderar på att skaffa en långfärdscykel, har kollat in mig på Crescents Abisko och den verkar vara perfekt för mina ändamål. Skulle dock gärna höra synpunkter på cykeln från någon som har erfarenhet av den, gärna från någon längre tur.

Tack på förhand!

David Norell
 
"sport 24 vxl
2344 Abisko
Fler och fler upptäcker tjusningen med att trampa långt. Bland det värsta som kan hända på en långtur är att cykeln går sönder. När det handlar om touring måste helt enkelt prylarna hålla. Abisko är komplett touringutrustad med bland annat XT/LX-komponenter och en utsökt ram med Columbus Thron-rör. Abisko är förvisso inte världens billigaste touringcykel, men utan tvekan en av de bästa.

Ram: TIG-svetsad ram i Columbus Thron rör. Smidda bakgaffeländar, Snake-formade övre bakgaffelrör.
Ramstorlek: 55 och 60 cm.
Framgaffel: Uni Crown TIG-svetsad i Cr-Mo.
Växelsystem: Shimano XT/LX, 24-v. Rapid Fire-Slim.
Fälgar: Mavic T221, 622-17, 36 hål.
Nav: Shimano LX, 36 hål.
Styre: ITM, Touring. Multi Pozione Al. silver.
Styrstam: TIG-svetsad i Cr-Mo, satin/silver. 110/100°.
Styrlager: VP-H90W, svart.
Vevparti: Shimano XT med roterande kedjeskydd, 44-32-22. Vevlängd 175 mm.
Vevlager: Shimano, 68-110, UN72B10.
Kedjekrans: Shimano HG 70, 8-speed, 11-30.
Kedja: Shimano IG 90.
Sadel: Selle Italia, Turbomatic.
Sadelstolpe: Aluminium. Ø30,2 x 300 mm, blank.
Pedaler: VP-517A.
Bromsar: Shimano Nexave V-brake med Power modulator.
Däck: Nokia R-S Trekk PCR, 40-622, coffee/svart.
Lack: Crescent orange 82.
Vikt: 13,7 kg.
Cirkapris: 12.995:-"

Hej David! Jag har ingen erfarenhet av just denna cykel. Har dock en bekant som funderade på att köpa en av en tidigare årsmodel(Verkar ej finnas i Cresents sortiment i år).
Anledningen till att min vän ej köpte en var nog styret, som även om det erbjuder många ställningar, gör det svårt att montera styrväskan(Ortlieb har distans klossar till sina fästen). Han slog även i knäna i styret, så kolla det innan du köper.

Jag har dock avändt många av de komponenterna som sitter på så jag kan väll ge dig mina högst peronliga synpunkter. Förutsätter att det gäller köp av ny cykel.

Vad jag har märkt när jag läst informationen på flera ram-byggares hemsidor är att de helst använder Reynolds(531, 525, 725)rör. Detta för att Columbus rören har i deras mening allt för tunna rör. Om detta gäller även Thron-rörsatserna vet jag ej då dessa rör ej förekommer så ofta i touringramar.

Det är bra att den är utrustad med 36-ekrade hjul. Detta motsvarar dock styrkan hos 32-ekrade 26-tumshjul(mtb) och är faktiskt i minsta laget. Rekomenderar dig att inte lasta för tungt även om den nog klarar en del.
Det kan vara svårt att hitta punkterinsskyddade kvalitets däck av denna storlek, så därför föredrar jag själv 26-tums hjul.

Pakethållaren skulle jag nog byta mot en kraftigare av välkänt märke. Helst i cro-mo rör typ Tubus.

Det verkar inte som om det finns lödda fästen för låga packväsk-hållare vilket man kan kräva av en ram i den här prisklassen. Det är nämligen svår att finna en modell med klammrar som klarar långturer utan att ge problem.

Pedaler av SPD/ATC är en väl värd uppgradering så fråga om du får byta in pedalerna.

Utväxlingen är för hög i mitt tycke. Be att få en 11-34 kassett.

Om du skall på långtur så är möjligheten att skifta från index(klick) till friktion växling viktig om något strular. Denna möjlighet finns på barends-reglage typ Shimano Ultegra(racer) eller tummreglage(mtb)från Shimano eller SunTour(passar 8-delad kasset).
Det är att föredra att broms och växel-reglage ej sitter ihop monterade av flera orsaker. Dels för att det är större problem om fästet går av, gängerna ger upp etc. Dels kostar de mer att erätta när växel-reglaget ger upp(vilket de ofta gör då det är en av de mest utsatta/komplicerade delarna).
Dessutom är det lättare att ställa in en skön körställning om de har varsin fästklammer.

Du skriver inte vilken typ av långfärd du planerar att göra så det är svårt att veta om denna hoj är värd dina pengar. Jag vill inte verka för pesimistisk men det som ser ut som en cykel av hög kvalité är, när man synar de enskilda detaljerna och deras funktion, en ganska ordinär massproducerad hoj. Men en prislapp av denna storleken skall man ha mycket höga krav.

Tyvärr tror jag inte en vanlig cykelhandlare skulle vara så pigg på att ändra alla mina synpunkter.
Samtidigt är sortimentet hos svenska cykelhandlare är mycket begränsat med höga priser när det gäller touringcyklar och delar.

Av dessa anledningar skulle jag inte tveka att beställa en ifrån någon som specialicerar sig på touring!
Jag försöker själv att leva snålt för att kunna beställa en till nästa sässong.
Har hört mycket gott om Thorn-cyklarna som tillverkas och säljs av en SJS-cykles i Somerset, England( http://www.sjscycles.com/ )
Deras Nomad Custom kostar £899!!! (Finns även en del fynd på "Full parts listing". Tex: "Thorn Nomad 1998 model 455mm (c-c) - EX-DEMO - worth £1000, Price £594.89")
http://www.sjscycles.com/26solobrochure/solobrochurewebp13.htm
Då är ramen lödd för hand, rostskyddad även på insidan med igenlagda hål så vätan stängs ute! Du kan även välja flera av komponenterna eller om du vill ha en delbar ram som du utan tillägg för storleken, får ta med på flyg och tåg.
Mera långfärds-cykel för pengarna kan i vart fall inte jag hitta. Och jag har som du ser nedan letat....;)
Fler länkar:
http://www.sheldonbrown.com/harris/index.html
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.longstaffcycles.co.uk/index.htm
http://www.orbit-cycles.co.uk/
http://www.lyonsport.com/
http://www.magmaa.com/
http://www.btinternet.com/~merciancycleslimited/
http://www.pashley.co.uk/
http://www.coinet.com/~beckman/bikeframes.html
http://www.dawescycles.com/default2.htm
http://www.lloyd-bikesport.demon.co.uk/
http://www.sandsmachine.com/
http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring
http://www.phred.org/pipermail/touring/
http://www.tomswenson.com/spectrum.htm
http://www.kenkifer.com/bikepages/touring/index.htm
http://www.vircomm.com/bikelinks.html#BP
http://www.lancerushing.com/bicycling/
http://www-math.science.unitn.it/Bike/
 
Mer "harranger"

Hej igen!
Fick ett mail från en annan Crecsent-spekulant som efter ovanstående svar avstår ifrån ifrån ett köp(f´låt Crecsent..) ;)
Här är mitt alldeles för inveklade svar till honom:

Låt mig först säga att jag blivit på lurad fel storlek på cykeln flera gånger!
Köpte en Fisher CR-7 på Cykelstallet som var åtminstånde två tumm för liten(17 istället för 19) Pris 12500Kr. Hekla(har även hetat Velodrom, numera Cyklorama) sålde en titan-ram som ej var den som jag beställt(16,5 istället för 18). Pris ram 9.500kr. Cykeln gick på ca 30000kr när den väl var färdig men passade aldrig riktigt. Sålde hela cykeln för 8.500kr 6 år senare.

Den billiga cykeln/komponenten är den som passar dig, och inte den med lågt pris.
Där av denna om fattande och högst personliga utläggningen!

Har kollat runt lite och det finns inte mycket att välja på beträffande touring!
Tävlade lite tidigare i MTB så en del av min utrustning och framför allt uppfattning om cyklar stammar från detta.
Vill du veta vad jag tourar på så använder jag en MTB som är en några nummer för stor. Köptes begagnad (modell 95/96) -98, när jag arbetade i Oslo. På denna cykel har jag bytt det mesta för att de antingen tagit slut eller för få "den rätta känslan".

Ramen är svetsad av Tange Prestige dubbel reducerade Crom/Molybeden rör(endast främre triangeln är reducerad, tror jag)
Fick två små sprickor i sadel-röret igenlaggda med två små svetsar för 5-6 veckor sedan. Tog för verkstads killen ca 15 minuter och kostade 150:-, när han väl hittat rätt svetstråd(kanske något att ta med sig på långturen till Långtbortistan). Tydligen så är sadelstolpen på max(mkt. låg/lång ram, 20 tum minst) och passformen rör/stolpe är ej perfekt(skall byta snart)!
Därför är jag så glad i stål ramar och avskyr aluminium!!! Har sett allt för många aluminium-ramar som gått sönder, och gått sönder på "fel" ställe. Istället för att tex gaffeln böjer sig vid en krock som tänkt, så böjer sig ofta hela styr röret på ramen, med följd att ramen får kasseras.

Det är även en myt att aluminium inte rostar. Prova själv med lite vägsalt/vatten på en bar aluminium-bit! Aluminiums låga vikten är inte av något större intresse här annat än att tillräckligt med material för att ge en lång livslängd. Lite tyngd är mao bra!
Dessutom är det mkt lätt att dra loss gängorna i fästena för pakethållare, flaskställ etc

De enda cyklar jag fann var kompletta med flera tvivelaktiga lösningar/komponenter var av två i cro-mo stål svetsade i Taiwan(mer om detta senare).
Det finns ingen komplett riktiga touring-cykelar med 26" hjul att köpa i Sverige(har du sett någon så skriv)!
Så vill du ha detta får du köpa en MTB och bygga om den eller som jag rekomenderar, köpa på postorder från England(det finns även tillverkare av denna typen i Tyskland och USA). Detta går men du får ett ekipage som inte uppför sig som en "svans-viftande hund"(har den tendensen i min cykel ombyggda, för stora MTB).
Detta beror på att hjulbasen är för kort och med för branta vinklar på styrröret/gaffeln.

På många cyklar får man även överlapp fot - frammväskor/framskärm! Det samma gäller i ännu högre grad flesta racer-cyklar, så detta är inget alternativ jag ens tänker nämna.

Har du fästen för skärmar/pakethållare har du tur. Men hål för lowriders fram finns bara på specifika touring cyklar.

Faktum är att väljer du MTB-alternativet så har de billigare kompletta cyklarna(4-7000kr) lämpligare ramar då de har tjockare väggar i rören.

De dyrare modellerna i cro-mo stål(7-14000kr) är ofta trippel-reducerade men har den kvalitén som jag tycker man bör ha på komponenterna. Hade en fyrdubbelt reducerad Marin Team Issue som jag använde när jag arbetade som cykelbud. Ramen höll i 6 månader!

Dessutom kommer alla hjulen vara 32-ekrade med tunnväggiga MTB-fälgar(slits ut snabbt, spricker lätt). Har hört om fler än en som gett sig ut på långtur och haft problem med sina nya fina och dyra MTB-cyklar. En arbetsbekant satt fast i Amasonas i 10 dagar och väntade på ett 36-ekrat 26"hjul ifrån Cycling i Stockholm!

Eller ta Göran Kropp som vars enda stora problem på sin resa tur och retur till Mt Everest var med en sadelstolpe som gick av då den tungt lastade cykelkärran var innfäst där(special byggd Pack Track)!

De flesta haverier beror på att man låter underdimensionerade och fel designade komponenter fylla uppgifter de ej är avsedda till! Mao så kan därmed eliminera de flesta problem med kunskap och val av komponenter redan hemma och samtidigt spara pengar och förtret.

Samtidigt så vimlar det med människor som reser på alla möjliga/omöjliga cyklar. De kommer i alla fall kom iväg och fram dit de skulle. Så lite av båda världar är kanske bäst?!
Jag har tidigare långcyklat på allt i från 3-vxl Cresent till Nishiki Ultratour men en touring-cykel med 26"-hjul, ca 1,75"(tex Contnental/Schwalbe/Nokian) däck är i mitt tycke att före dra.

Om jag skulle nämna lite om de ramar och touring cyklar jag fann i Sverige(de hade alla avigsidor som 28" hjul) men som jag EJ rekomenderar då det oftast är racer nav(130mm) med en väldigt rak eker-väg på de som sitter innanför kassetten(pajjar lätt), samt 36-ekrat bak:

-Diamondback Interval: alu-ram ej bra, för hög utväxling, justerbar styrstam: bra om du inte vill bråka med försäljaren och få en rätt av passad, ej friktions läge på vxl-reglage, ej pakethållare: bra om du väljer själv, dämpad sadelstolpe: bra men dålig kvalité och oftast ej rätt dämpad, för klena hjul, racervevarmar/klingor bra!
http://live.diamondback.sycomm.com/Bikes/bike.asp?BikeID=53&Type_Folder=Road&Years=2001&TypeID=7
Här hittar du en återförsäljare:
http://www.derbysweden.se/

-Giant Expedition; Bra: växlar/vevarmar, fästen för lowrider, komplett
Dåligt: kvalitén på pakethållarna, alu-ram, ej friktions läge på vxl-reglage, Magura hydraliska bromsar är kraftiga men inget man klarar att laga vid ev. haveri på landet, hjul, komplett.
http://www.cykelkallan.com/php/visa_artiklar.php?id=611&huvudtyp=cyklar&typ=Touring,%20Herr&marke=%&erbjudande=%
Importeras av Jaguarverken:
http://www.jaguarverken.se/
Cykelkällans hem sida:
http://www.cykelkallan.com/

-Cannondale 800 är den finaste av dem alla men jag har hört att många haft problem med att ramen är så bred att pakethållarna låssnar ur fästena...!
Dåligt: Alu-ram(dock en av de finaste alu-ramar som finns), ej friktiions läge på vxl-reglage, , kostar ca 14500kr.
Bra: lätt, snygg?!, övriga komponenter verkar av bra.
http://www.cannondale.com/bikes/usa/model-1TR8.html
Säljs bla hos Cykloteket som jag dock ej kan rekomendera:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1353
http://www.cykloteket.se/

-På Cykelcity i Lund, tel 046-15 73 00(varning för strul!), har dom en Surly cykel som är mycket intressant och den enda som jag skulle vända mig om efter ;^) . Minns inte om det var en ram eller en komplett cykel men ramen kostar ca 5000kr och har 28" hjul med MTB nav(Kan ta både 135mm Mtb-nav och 130mm racer-nav då bak gaffeln har en distans där emellan: 132)
http://www.surlybikes.com/
http://www.cykelcity.se/

-Trek 520 har stål ram(vågen!!!)
Dåligt: kvalitén på pakethållare, hjul storlek, hög utväxling, Step-in på endast en sida är jobbigt, kostar troligtvis som Cannondale´n
Bra: kvalitén/funktion på övriga delar, friktions läge på vxl-reglage, V-broms kompatibla bromshandtag(de enda som är det utan en konverter) mm.
http://www.algonet.se/~bergen/cykber/others.html
http://www.trekbikes.com/bikes/2001/road/520_main.html
Importör Duells:
http://www.bikesupply.se
Begagnade MTB-cyklar
http://www.cykelstallet.se/katalog/setup_main.html

Har du råd och vill ha en riktigt bra hoj eller om din lokala cykelhandlare ej har det du söker så kan du lika gärna beställa från England som att köpa på postorder i Sverige!

Här är några fler tipps
-Dawes med 28" hjul: Galaxy £699.99, Super Galaxy £849.00 samt möjligheten att designa en egen cykel on-line! Ser mkt intressant ut!
Med 26" hjul: Dawes Sardar £649.99 komplett!!!
http://www.dawescycles.com/

Här är några tester och artiklar och tillverkare:
http://www.msteelcycles.co.uk/news.htm#Reviews
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.sjscycles.com/26solobrochure/solobrochurewebp7.htm
http://www.hewittcycles.co.uk/
http://www.bruegelmann.de/home.htm

Kolla in Bicycling Plus som är en seriös engelsk tidning med flera bra tester och artiklar.

Ha det bra i sommar värmen, och hör av er med synpunkter när ni läst meddelandet/länkarna!

Peter T
 
Bara en kort kommentar. 22/30 låter som en tillräckligt låg kombination. Jag har just kommit tillbaka från en långtur i Alperna med 20 kg packning på min Crescent 2301 som har 28/28 (sjudelat bak) som lägsta växel (på 28" hjul). Det var inte många tillfällen som en lättare växel hade varit bättre. Fördelen med 11-30 framför 11-34 är också att växlarna ligger tätare. Ibland upplever jag en växel är för tung, och nästa för lätt, och risken för det ökar något ju större intervall som täcks.

Däremot kan jag hålla med om att 36 ekrar på bakhjulet kan vara i minsta laget på 28" hjul, då jag har haft en del problem med ekerbrott. Och då har jag ändå de tyngsta väskorna, samt sovsäck, fram. I år gick två ekrar på de första 120 milen (på ett för året nyinköpt hjul, då det förra åt en eker per 100 mil), men efter en lyckad reparation klarade hjulet de resterande 160 milen utan problem. Bra däck har jag dock inte haft några större problem med, då det bara blev en punktering på 280 mil, och även tidigare långresor har legat på ungefär samma frekvens. I år körde jag på ett par Schwalbe City Marathon (eller något sådant) med Nokian- och Continentalslangar.

/Erik Carlsson
 
Erfarenheter

Hej
Jag har själv haft en Abisko i ca 1.5 år. På det stora hela har jag bara bra erfarenheter av cykeln.
Ramen är bra att cykla på samt styret gör att det går bra att ställa in olika positioner. Det tog mig en stund att komma underfund med touringstyret men - efterhand funkar det. Jag har läst Peters inlägg och håller med om att pedaler samt pakethållare bör bytas ut - det gäller även fram! Tänk på att vevarmana är 175 mm (kan vara för långa om du har korta ben)
Jag har använt min cykel mestadels till och från jobb Lund-Malmö, till vilket den har varit perfekt. Annars har jag mest gjort helgturer.
Skall du åka i eländiga trakter vid sidan av civilisationen bör du överväga MTB-ram, 26' etc.
Jag är dock intresserad av att importera ram själv - vi kanske kan få ned priset om vi är fler - alternativt nyttjar rätt kanal (min cykel blev stulen för 3 veckor sedan - så nu är jag på jakt efter ny touring cykel)
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg