Craspads??

Tjenare!

Fråga om crashpads:
Vad ska man kolla på när man ska köpa en? Vilka egenskaper anser ni vara viktigast? Har ni några bra rekommendationer på bra paddor?!

:)
/Maja

Tips.

Köp inte crashpads som är delade om man faller med foten i "vecket" i mitten av paddan riskerar man att stuka foten.

Jag håller inte med om att man generellt ska undvika paddor med skarv. En välgjord padda får sällan ett så stort glapp i skarven att man kan trampa ner foten där, om man inte placerar skarven rakt på en vass sten förstås. Det är i själva verket lättare att lägga paddan på ett bra sätt där det finns steniga landningar om man kan vika den. Tacomodellen är inte alls lika flexibel och riskerar därför att glida iväg när man väl landar på den. Den är dessutom svårare att lägga över ett block som man kanske riskerar att dunsa in i på vägen ner.
Om skummet i paddan är för mjukt kommer du däremot att "slå igenom" oavsett var på paddan du landar. Köp alltså en hård padda, som med lite tur fortsätter att vara hård även efter ett par års flitigt användande.

Beal

Jag kan rekomendera Beal double air bag. Den anses av många som den bästa (jag läste på forum och hörde med kompisar innan jag slog till). Den har rak skarv, men jag har aldrig trampat igenom. Den är styv och bra, stor, lätt att bära och har gummi på undersidan så att den inte glider.

Metolious är också populär och finns någorlunda billigt på http://www.globetrotter.de Jag tror att den mjuknar snabbare än Beal.

Den svenska paddan är prisvärd och verkar bra (en kille i stan har en) men jag vet inte hur länge den håller (innan den blir mjuk) eftersom den är så ny.

Jag rekommenderar gärna Mammuts padda. Bra tjocklek utan att bli för tung, vikt på mitten, men med ett snett snitt så att det inte blir någon skarv att kliva i. Finurliga remmar gör att man mycket enkelt kan koppla ihop den med andra paddor och få en jättestor. Bra fack med plats för både skor, krita, dryck och förare. Dessutom inte det värsta priset. Finns bl.a. på Addnature.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg