Crank Brothers snabbdäckverktyg - nån som vet?

Är det någon som har testat Crank Brothers Speedlever?

Man kan se en bra bild här:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...kat=Rund+ums+Fahrrad&u_kat=Werkstatt+&+Pflege

Eller på deras egen sida:
http://www.crankbrothers.com/products/accessories_speedlever.php

Men är det något att ha? Som tjej tycker jag att det ibland kan vara svårt att få på däcket på fälgen, handkraften räcker inte alltid till (beror på vilket däck det är). Skulle detta vara en lösning? Globetrotter anger 26 tum, men Crank Brothers säger inget om detta. Någon som vet om de funkar med 28 tum också?

Tack, Eva

Däck å så

Jag har en Pump, "Topeak einstein master blaster".
Den har inbyggd av och påtagare + plats för lagningslappar... Det är en bra pump, vet dock inte hur bra den är för av och påtagning av däcken...
Den verkar ha utgått ur sortimentet, men de har nog liknande modeller eller så går det att få tag på den begagnad...

Tror inte riktigt på den typen av produkt... Testade inte mbuk eller någon av de andra engelska tidningarna den och tyckte att den var "sådär"?

Har du testat med lite diskmedel i vatten och gnida det på fälgen inna du säytter på däcket? Så gör jag med mina UST däck, och UST däck är ju kända för att vara svåra att få på. Det blir _mycket_ lättare med diskmedelsvattnet.

Annars finns ju alltid Tioga bead wax som är en produkt man kan köpa som löser samma problem :) Fast lite dyrare.

Fast om jag kunde hitta verktyget du frågade om för runt 6 USD så skulle jag köpa och testa. Antar att den kostar runt 150 kr om du hittar den i sverige. Lite dyrt.

/Mattias

Hittat recensioner

Hittade sedan lite recensioner av detta verktyg på
http://www.mtbr.com/reviews/Tools/product_23425.shtml

Där var utlåtandet tudelat - antingen gillade man verktyget helskarpt och bytte däck väldigt snabbt och smärtfritt, eller så tyckte man det var uselt - det hade gått av, fungerade inte osv.

Det verkar alltså vara ganska beroende av vilken hjul-/däckkombination man har.

Har dessutom läst nya Cyklopedin som kvällslektyr och hittade den då hos Cykloteket för 75 kr. Verktyget finns dock inte med på deras webb, men de kan väl inte ha hela sitt utbud där.

75 kr är lagom tycker jag. Då kan man köpa det på vinst och förlust.

Köp och testa tycker jag. Kolal med dom om dom tycker att det passar för ett 28" hjul bara, för det var väl det du skulle ha det till?

/Mattias

Kanske testköper

Kanske jag testköper det när jag har vägarna förbi Cykloteket.

Helst ska det fungera till både 28- och 26-tumshjul, har båda delarna.

Om någon annan hinner före kan ni väl skriva om era erfarenheter?

En annan variant

Jag såg en mojäng i Brügelmanns katalog. Tyvärr visar internetsidan (www.bruegelmann.de) ingen bild. Den är iaf avsedd för racerdäck. En hake för att dra över däcket på fälgen (annars brukar man ju bända eller arbeta som ditt beskrivna verktyg). Haken har ett "ben" som man drar i. I detta ben är ett andfra ben fästat. Det i sin tur sätt på den andra fälgkanten. Man får på så sätt en hävstång. Det ser iaf intressant ut på katalogbilden. Om det är intressant så sök i deras Volltextsuche på:

REIFEN-MONTIER-HEBEL

Kostar 7 Euro (plus frakt). För övrigt kan jag rekommendera tjocka katalogen (som iofs kostar 2,50 Euro). De är inte så billiga men har verkligen allt!

Egenhändigt producerad bild:
cpic40617c9b7cfd7.jpg

/Håkan

[Edit: Bild inlagd]
[Ändrat av Håkan K 2004-03-24 kl 13:20]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thorn Crank Brothers pedaler Långcykling 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg